• <

Dalsza współpraca MGMiŻŚ z Republiką Indonezji

pc/MGMiŻŚ

02.10.2017 11:51 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Dalsza współpraca MGMiŻŚ z Republiką Indonezji

Partnerzy portalu

Dalsza współpraca MGMiŻŚ z Republiką Indonezji - GospodarkaMorska.pl

Wizyta przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: ministra Marka Gróbarczyka oraz wiceminister Anny Moskwy, w Republice Indonezji była doskonałą okazją do kontynuowania rozmów o współpracy pomiędzy oboma krajami.

Kraj wyspiarski

Indonezja jest państwem wyspiarskim. Składa się z ponad 17 tysięcy wysp, z których około 6 tysięcy jest zamieszkałych. Ich brzegi opływają dwa oceany: Ocean Spokojny i Ocean Indyjski. Zaledwie 1/3 powierzchni tego kraju stanowią lądy. W związku z geograficznymi uwarunkowaniami, Indonezja w dużym stopniu opiera się na transporcie morskim.

Morska tożsamość Indonezji

Morska tożsamość Indonezji znajduje ścisłe odzwierciedlenie w jej polityce gospodarczej, nastawionej obecnie na rozbudowę połączeń morskich, zrównoważony rozwój przemysłu okrętowego, stoczniowego, portowego oraz rybołówczego z wszystkimi jego aspektami łącznie.

Polityka morska

Najważniejszą instytucją zajmującą się realizacją indonezyjskiej polityki morskiej jest Ministerstwo ds. Morskich i Rybołówstwa (MMR), na którego czele stoi minister Susi Pudjastuti. Odpowiada ona za wszystkie sprawy związane z rybołówstwem, żeglugą, ochroną obszarów morskich oraz kapitałem ludzkim i edukacją. Natomiast transport morski, w tym także kolejowy i drogowy, a także porty i przemysł okrętowy, to domena Ministerstwa Transportu, którym zarządza obecnie minister Budi Karya Sumadi.

Morskie położenie Indonezji plasuje ten kraj w randze strategicznego partnera, gdyż tutaj krzyżuje się wiele szlaków morskich i powietrznych. Przez morza i cieśniny Indonezji przepływa dziennie ponad 3 000 statków, ok. 80 % chińskiego zaopatrzenia w ropę i gaz oraz prawie 100 % australijsko-nowozelandzkiego morskiego handlu z Azją.

Przemysł stoczniowy

Przemysł stoczniowy Republiki Indonezji koncentruje się głównie na Jawie (Dżakarta, Surabaya, Semarang, Banten), wyspie Batam oraz Medan (Sumatra Płn.) Zdaniem ekspertów, obecne perspektywy rozwoju przemysłu stoczniowego są obiecujące, głównie ze względu na regulacje prawa kabotażowego oraz regularny wzrost gospodarczy.

Obecnie w Indonezji zarejestrowanych jest ponad 200 stoczni o łącznej zdolności produkcyjnej 800 tys. ton rocznie oraz możliwości obsługi 10 mln ton rocznie, co, mimo wyraźnego rozwoju, nie zaspokaja potrzeb rosnącej floty krajowej, zwłaszcza w kontekście budowy dużych statków.

Kontynuacja współpracy

Wizyta ministra Marka Gróbarczyka oraz wiceminister Anny Moskwy w Indonezji była okazją do kontynuacji dotychczasowych rozmów. Do chwili obecnej odbyły się cztery spotkania przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z delegacjami Republiki Indonezji.

Podczas spotkań strona indonezyjska wyraziła zainteresowanie współpracą z polskimi stoczniami, które mogłyby dostarczyć Indonezji statki patrolujące oraz łodzie rybackie. Delegaci z Indonezji oceniają polskie kształcenie w zakresie edukacji morskiej na równi z krajami zachodu oraz podkreślają, że nasz przemysł stoczniowy cieszy się bardzo dobrą opinią wśród ich rodaków.

W czerwcu Luhut Binsar Pandjaitan – minister koordynujący ds. morskich Republiki Indonezji, wziął udział w V Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie. Był obecny podczas otwarcia drugiego dnia poświęconego sprawom morskim. Po tej uroczystości strony podpisały „Memorandum of understanding between the Ministry of Maritime Economy and Inland Navigation of the Republic of Poland and the Ministry of Marine Affairs of the Republic of Indonesia on the cooperation in the area of maritime issues”.

W trakcie ostatniej, sierpniowej wizyty w Polsce, delegacja parlamentarzystów Republiki Indonezji spotkała się z Grzegorzem witkowskim – podsekretarzem stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Rozmowy dotyczyły głównie oferty polskich portów morskich oraz stoczni. Po wizycie w resorcie delegacja odbyła wizytę studyjną w Porcie Gdańsk oraz stoczni Remontowa Shipbuilding.

Owocna rozmowa w Pekinie

W maju 2017 r. Beata Szydło uczestniczyła w inauguracji Forum Pasa i Szlaku w Pekinie. W trakcie wizyty premier wzięła także udział w spotkaniu bilateralnym z Joko Widodo – prezydentem Republiki Indonezji, który wyraził duże zainteresowanie polskim przemysłem stoczniowym. Zaowocowało to uczestnictwem w V Kongresie Morskim Luhuta Binsara Pandjaitana, wicepremiera Indonezji oraz ministra koordynującego sprawy morskie, który podczas wizyty podkreślił duże znaczenie więzi gospodarczych pomiędzy Polską a Indonezją.

Indonezja jest wielkim i bogatym krajem, który ze względu na specyfikę geograficzną leży na archipelagu. Przemysł stoczniowy jest tam bardzo ważnym obszarem, a Polska jest w tym zakresie zaawansowana. Wizyta indonezyjskiego wiceministra zaowocowała również podpisaniem umowy o współpracy w dziedzinie spraw morskich między Rządami Polski i Indonezji.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.