pc
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej do spraw unii energetycznej Marosz Szefczovicz zaprosił ministrów energetyki Rosji i Ukrainy oraz przedstawicieli Gazpromu i Naftohazu na wspólne rozmowy na temat kontynuowania tranzytu gazu przez Ukrainę.
Szefczovicz poinformował o tym w czwartek w trakcie wizyty w Pradze. Nie sprecyzował jednak terminu i miejsca takiego spotkania.
Przygotowywane zwiększenie zdolności przesyłowej gazociągu Nord Stream z Rosji do Niemiec po dnie Bałtyku umożliwiłoby omijanie Ukrainy przy eksporcie rosyjskiego gazu do Europy Zachodniej. Jednak po spotkaniu z kanclerz Niemiec Angelą Merkel w tym miesiącu rosyjski prezydent Władimir Putin oświadczył, że także po uruchomieniu gazociągu Nord Stream 2 Rosja będzie nadal przesyłać część gazu przez Ukrainę.
"Obecnie najbardziej pozytywny aspekt tej kwestii stanowi to, że mamy w ramach Unii Europejskiej jednomyślność co do tego, iż trzeba zagwarantować kontynuowanie tranzytu gazu przez Ukrainę także po roku 2019" - powiedział Szefczovicz. Projekt Nord Stream określił jako kontrowersyjny od samego początku.
"Gdy był przedstawiany po raz pierwszy, kierownictwo Gazpromu prezentowało go jako projekt mający zapewnić, by rosyjski gaz w swej drodze do Europy mógł omijać Ukrainę" - zaznaczył wiceszef KE.
„Od tego czasu przeprowadzono jednak szereg negocjacji. Obecnie jesteśmy w sytuacji, gdy (na przykład) Niemcy uznają za priorytet to, co forsuję od początku mojego mandatu, a mianowicie to, byśmy wszyscy połączyli swe siły dla zagwarantowania tranzytu gazu przez Ukrainę do Europy" - dodał. Wskazał jednocześnie, że muszą to być ilości atrakcyjne z handlowego punktu widzenia.
Szefczovicz przebywa w Pradze w ramach serii wizyt w krajach członkowskich UE, służących przedstawieniu planu stworzenia unii energetycznej oraz uzyskaniu opinii czynników oficjalnych i społecznych na ten temat.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych