pc
Z końcem roku wejdzie w życie zakaz sprowadzania do Chin kolejnych 16 rodzajów odpadów, w tym złomowanych statków, prasowanych karoserii samochodowych, kabli elektrycznych i części chemikaliów – ogłosiło w czwartek chińskie ministerstwo ekologii i środowiska.
W opublikowanym na stronie resortu komunikacie wymieniono jeszcze następnych 16 kategorii odpadów, których import zostanie zakazany z końcem 2019 roku. Na tej liście są m.in. odpady drewniane oraz złom stali nierdzewnej, tytanu, cynku i magnezu.
Na konferencji prasowej w czwartek rzecznik ministerstwa środowiska Liu Youbin ocenił, że decyzja władz jest „kluczowym krokiem” w stronę zapewnienia bezpiecznego środowiska i ochrony zdrowia publicznego. Zaznaczył, że jego resort będzie współpracował z innymi wydziałami, aby „sumiennie egzekwować" zakaz i "powstrzymywać napływ zagranicznych śmieci”.
Chiny zaczęły sprowadzać duże ilości odpadów w latach 80., kiedy dynamicznie rozwijający się przemysł pilnie potrzebował surowców. Od tamtego czasu kraj ten wyrósł na największego światowego importera surowców wtórnych. Ich przetwarzanie uznano jednak za istotną przyczynę zanieczyszczenia środowiska i problemów zdrowotnych, a w ubiegłym roku Pekin ogłosił zamiar stopniowego odchodzenia od ich importu.
Od końca ubiegłego roku nie wolno już sprowadzać do Chin 24 kategorii odpadów, w tym niektórych rodzajów plastiku i niesortowanej makulatury. Zakaz wywołał trudności w niektórych częściach świata, na przykład w Hongkongu, gdzie – jak informowała w styczniu agencja Reutera – piętrzyły się „olbrzymie sterty starych gazet, kartonu i odpadów biurowych”.
W 2017 roku, jeszcze przed wejściem zakazu w życie, chińskie władze odebrały licencje na import odpadów 960 firmom i zamknęły kolejne 8,8 tys. przedsiębiorstw za łamanie przepisów dotyczących odpadów papierowych i plastikowych. Według ministerstwa środowiska w ubiegłym roku całkowity import odpadów obniżył w rezultacie się o 12 proc.
Chiński urząd celny informował natomiast, że w pierwszym kwartale br. zatrzymano 110 tys. ton przemycanych do kraju odpadów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych