pc
Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze ogłosił we wtorek, że Rosja musi zapłacić Holandii 5,4 mln euro odszkodowania, wraz z odsetkami, za aresztowanie w 2013 r. należącego do organizacji Greenpeace i pływającego pod holenderską banderą statku "Arctic Sunrise".
O tym, że Moskwa będzie musiała zapłacić odszkodowanie, Trybunał zdecydował już w sierpniu 2015 r. We wtorkowej decyzji określono wysokość rekompensaty.
"Trybunał określił wysokość odszkodowania i odsetek należnych Holandii od Rosji jednomyślnie" - podano we wtorkowym komunikacie informującym o decyzji, którą podjęto 10 lipca.
W 2015 r. Trybunał ocenił, że Holandia ma prawo do odszkodowania za uszkodzenia statku, a także straty materialne i niematerialne poniesione przez 30 członków załogi.
Ekolodzy z pokładu tej jednostki chcieli we wrześniu 2013 roku dostać się na platformę wiertniczą Prirazłomnaja na Morzu Barentsa w proteście przeciwko wydobyciu ropy naftowej w Arktyce. Interweniowała straż przybrzeżna Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB), która zatrzymała statek i odholowała go do Murmańska na północy Rosji.
Procedura arbitrażu została zainicjowana przez Holandię, a Rosja odmówiła udziału w niej.
Członkowie załogi "Arctic Sunrise", wśród których było 26 cudzoziemców, w tym Polak Tomasz Dziemianczuk, zostali początkowo oskarżeni o terroryzm, następnie o piractwo, a ostatecznie Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej zmienił kwalifikację czynu na chuligaństwo. Pod koniec listopada 2013 roku wszyscy ekolodzy wyszli z aresztu za kaucją, a w połowie grudnia 2013 roku zostali objęci amnestią.
Zdaniem Trybunału w Hadze Rosja, zajmując, przeszukując i aresztując statek "Arctic Sunrise" bez uprzedniej zgody Holandii, a także aresztując i wszczynając postępowanie przeciwko 30 członkom załogi, "nie dopełniła swoich zobowiązań wobec Holandii", wynikających z konwencji ONZ o prawie morza.
Odszkodowanie obejmuje koszty naprawy statku, zwrot za kaucje wpłacone za członków załogi oraz odszkodowanie za straty moralne spowodowane ich aresztowaniem - poinformował Trybunał.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych