Ambasador Chin w Japonii oświadczył we wtorek w rozmowie z szefem japońskiego MSZ, że spór o wyspy Diaoyu (jap. Senkaku) na Morzu Wschodniochińskim, do których prawo roszczą sobie oba kraje, powinien zostać rozwiązany drogą dyplomatyczną i na zasadzie dialogu.
"Powiedziałem ministrowi, że wyspy Diaoyu są integralną częścią terytorium Chin i naturalne jest, że chińskie statki prowadzą działalność na tych spornych wodach" - oznajmił chiński ambasador Cheng Yonghua po spotkaniu z szefem japońskiego MSZ Fumio Kishidą.
Z kolei minister wskazał, że atmosfera wokół japońsko-chińskich relacji "znacząco się pogarsza". Podkreślił, że Chiny muszą zawrócić swoje jednostki ze spornych wód na Morzu Wschodniochińskim, żeby zmniejszyć napięcie w stosunkach między obu państwami.
Kishida zaznaczył, że Tokio nie może zaakceptować tego, iż Pekin "jednostronnie powoduje wzrost napięcia", wysyłając statki na wody, które Japonia uważa za swoje wody terytorialne.
W poniedziałek Japonia ogłosiła, że stanowczo zareaguje na obecność chińskich jednostek na jej wodach terytorialnych wokół spornych wysp Senkaku. Według Tokio w ciągu weekendu wpłynęły tam one 14 razy, powodując wzrost napięcia.
Japońskie MSZ poinformowało, że w rejonie wokół Senkaku było w sobotę ok. 230 chińskich kutrów rybackich. W odpowiedzi na te działania resort wystosował na ręce chińskiego ambasadora w Tokio notę protestacyjną. Jego zdaniem działania Pekinu są naruszeniem japońskiej suwerenności i nie mogą być zaakceptowane. W sumie podczas weekendu Japonia protestowała wielokrotnie - tylko w niedzielę trzy razy.
W odpowiedzi na japońskie protesty, w sobotę rzeczniczka chińskiego MSZ oświadczyła, że Pekin posiada "niekwestionowaną suwerenność" nad wyspami i otaczającymi je wodami.
Zarówno Tokio, jak i Pekin roszczą sobie prawa do wysp Senkaku. Stosunki między oboma krajami pogorszyły się we wrześniu 2012 roku, gdy Tokio kupiło od prywatnego właściciela trzy z pięciu niezamieszkanych wysepek. W Chinach wywołało to falę antyjapońskich protestów. Prawa do wysp rości sobie także Tajwan.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych