Dzięki większemu eksportowi ropy z Iraku oraz mocnym wiatrom dzienne zarobki tankowców osiągnęły najwyższy od 6 lat pułap. W kolejce po iracką ropę czekało w środę prawie 5 proc. światowej floty tych jednostek.
Tankowce, które w ostatnim tygodniu opuszczały terminal w Basrze czekały średnio 16 dni na załadunek. To o sześć dni więcej niż wynosi średnia. Kolejka 22 największych na świecie tankowców rozciągała się w środę na 7,3 kilometry. Każda z tych jednostek może na raz pomieścić 2 mln baryłek ropy.
Przeładunki w Basrze są opóźnione głównie przez silne wiatry, które często występują w I kwartale roku na tym obszarze. Przez to jednostki zamiast konkurować o ładunek, czekają na niego w kolejce. To powoduje, że stopień wykorzystania niektórych flot tankowców wzrósł do 90 proc., co z kolei przekłada się na wzrost dziennych zarobków. Jednostki transportujące ropę z Bliskiego Wschodu do Japonii mogły się w środę pochwalić stawkami na poziomie 51 tys. dolarów. Średnia z tego roku wynosi ogółem 61 tys. dolarów.
Na zwiększenie zarobków tankowców wpływ miał też eksport ropy z Iraku, który wzrósł o 15 proc. w poprzednim miesiącu, osiągając liczbę 2,98 miliona baryłek dziennie. To najlepszy wynik od 1962 roku – donosi agencja Bloomberg. Wśród wszystkich krajów zrzeszonych w Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) to Irak notuje największy wzrost wydobycia. Eksperci z Międzynarodowej Agencji Energetycznej przewidują, że już w 2020 roku produkcja ropy w tym kraju zwiększy się do 4,7 mln baryłek dziennie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny