PMK
Brexit to szansa na zwiększenie wolności gospodarczej w Wielkiej Brytanii, jeżeli ten kraj opuści Unię celną Unii Europejskiej. Będzie to okazja dla brytyjskiego rządu do nadania większej wolności tamtejszym portom.
Wolnorynkowy brytyjski think tank Centre for Policy Studies namawia rządzących do zastosowaniu ich projektu The Free Ports Opportunity. Zakłada on przekształcenie obecnych portów w autonomiczne Wolne Porty, które znajdują się poza przepisami celnymi kraju. Oznacza to, że na terenie tych obiektów i w okolicy możnaby importować, produkować i eksportować towary bez płacenia ceł i podatków do budżetu Wlk Brytanii.
Według CPS zwiększy to produktywność brytyjskich fabryk, da więcej miejsc pracy oraz posłuży do promocji handlu. Byłaby to diametralnie inna rzeczywistość od obecnej, gdzie UE decyduje o polityce celnej i handlowej.
Dzięki Brexitowi brytyjskie terminale nie znajdą się także w proponowanym unijnym planie dotyczącym regulacji usług portowych, który zdaniem ekspertów uderzyłby mocno w porty Wielkiej Brytanii, ponieważ większość z nich należy do prywatnych inwestorów podczas, gdy większość europejskich odpowiedników otrzymuje dotacje z budżetów lokalnych samorządów.
Poddane do dyskusji nowe zasady wspierają usługi portowe w zakresie m.in.: nawigacji, jednakże zawierają dodatkowe opłaty portowe oraz zwolnienia na stanowiskach, co mogłoby wywrzeć presję kosztową na operatorach brytyjskich a w efekcie zniszczyć ich zdolność do kontrolowania cen.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody