Polski kapitan, Andrzej Lasota już od ponad półtorej roku przebywa w meksykańskim więzieniu. Jest oskarżany o wwiezienie na terytorium Meksyku znacznej ilości narkotyków. Grozi mu 10 lat więzienia.
Zdarzenie miało miejsce w porcie w Altamirze w lipcu 2019r. Podczas rozładowywania statku UBC Savannah, załoga znalazła na dnie ładowni niezidentyfikowane pakunki. Kapitan kazał przerwać rozładunek i zawiadomił miejscowe służby. Okazało się, że pakunki zawierały ok. 200 kg kokainy. Teraz kapitan oskarżany jest o to, że wcześniej wiedział o przemycie i ma odpowiadać przed sądem wyłącznie na podstawie zeznań przesłuchanych do tej pory osób.
W momencie gdy na statek wkroczyły służby, aresztowano całą załogę - ponad 20 osób wraz z kapitanem. Po kilku tygodniach zwolniono wszystkich, poza Andrzejem Lasotą.
Meksykańska prokuratura wniosła do sądu o karę nie niższą niż 10 lat więzienia, karę grzywny oraz zawieszenie praw obywatelskich na czas odbywania kary. Są w Ciudad Victoria ma zebrać się w tej sprawie 17 marca.
O niewinności Polaka przekonani są jego bliscy i współpracownicy, a także przedstawiciele środowiska morskiego. Wsparcie zadeklarował także rząd Cypru, pod którego banderą pływał UBC Savannah, statek na którym doszło do zdarzenia. Cypryjski minister transportu zasugerował, że przed sądem powinni stawić się niezależni obserwatorzy z Unii Europejskiej. Podczas rozprawy mają być także przesłuchiwani niezależni eksperci z Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Również przedstawiciele polskiego rządu zaangażowali się w pomoc Polakowi. Zapewniono, że polska służba dyplomatyczno - konsularna udziela kapitanowi wszelkiej pomocy. Podkreślono jednak, że ani konsul ani Ambasada RP w Meksyku nie są uprawnieni do bezpośredniego ingerowania w toczące się postępowanie. Na razie udało się ustalić, że meksykański sąd wydał zgodę na udział polskiego konsula w planowej na 17 marca rozprawie. Ma uczestniczyć w niej w charakterze obserwatora.
Rejs statkiem UBC Savannah, pomiędzy kolumbijską Branguillą, a meksykańską Altamirą miał być jednym z ostatnich kursów przed przejściem kapitana Andrzeja Lasoty na emeryturę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych