Polski kapitan, Andrzej Lasota już od ponad półtorej roku przebywa w meksykańskim więzieniu. Jest oskarżany o wwiezienie na terytorium Meksyku znacznej ilości narkotyków. Grozi mu 10 lat więzienia.
Zdarzenie miało miejsce w porcie w Altamirze w lipcu 2019r. Podczas rozładowywania statku UBC Savannah, załoga znalazła na dnie ładowni niezidentyfikowane pakunki. Kapitan kazał przerwać rozładunek i zawiadomił miejscowe służby. Okazało się, że pakunki zawierały ok. 200 kg kokainy. Teraz kapitan oskarżany jest o to, że wcześniej wiedział o przemycie i ma odpowiadać przed sądem wyłącznie na podstawie zeznań przesłuchanych do tej pory osób.
W momencie gdy na statek wkroczyły służby, aresztowano całą załogę - ponad 20 osób wraz z kapitanem. Po kilku tygodniach zwolniono wszystkich, poza Andrzejem Lasotą.
Meksykańska prokuratura wniosła do sądu o karę nie niższą niż 10 lat więzienia, karę grzywny oraz zawieszenie praw obywatelskich na czas odbywania kary. Są w Ciudad Victoria ma zebrać się w tej sprawie 17 marca.
O niewinności Polaka przekonani są jego bliscy i współpracownicy, a także przedstawiciele środowiska morskiego. Wsparcie zadeklarował także rząd Cypru, pod którego banderą pływał UBC Savannah, statek na którym doszło do zdarzenia. Cypryjski minister transportu zasugerował, że przed sądem powinni stawić się niezależni obserwatorzy z Unii Europejskiej. Podczas rozprawy mają być także przesłuchiwani niezależni eksperci z Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Również przedstawiciele polskiego rządu zaangażowali się w pomoc Polakowi. Zapewniono, że polska służba dyplomatyczno - konsularna udziela kapitanowi wszelkiej pomocy. Podkreślono jednak, że ani konsul ani Ambasada RP w Meksyku nie są uprawnieni do bezpośredniego ingerowania w toczące się postępowanie. Na razie udało się ustalić, że meksykański sąd wydał zgodę na udział polskiego konsula w planowej na 17 marca rozprawie. Ma uczestniczyć w niej w charakterze obserwatora.
Rejs statkiem UBC Savannah, pomiędzy kolumbijską Branguillą, a meksykańską Altamirą miał być jednym z ostatnich kursów przed przejściem kapitana Andrzeja Lasoty na emeryturę.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku