Po czterech tygodniach żaglowiec szkoleniowy Akademii Marynarki Wojennej z podchorążymi na pokładzie wrócił do Portu Wojennego Gdynia. 9 sierpnia na biorących udział w tym przedsięwzięciu czekała kadra dowódcza polskiej Marynarki Wojennej, a także najbliżsi członków załogi oraz podchorążych.
Po wejściu do portu i zacumowaniu przy nabrzeżu dowódca okrętu kmdr por. Michał Rębiś zameldował o powrocie jednostki przed dowódcą 3. Flotylli Okrętów, kmdr. Andrzejowi Ogrodnikowi. Odbyła się też uroczysta zbiórka marynarzy i podchorążych, a następnie wyczekiwane powitanie z rodzinami.
W trakcie trwającego od 17 lipca rejsu dwie grupy (każda przez dwa tygodnie) przyszłych oficerów sił morskich poznawały trudy życia morskiego, ucząc się klasycznych aspektów działalności na morzu. Musieli się wtedy liczyć z nierzadko trudnymi warunkami na morzu. Praktyka obejmowała m.in. obejmuje m.in. poznanie zwyczajów i tradycji okrętowych polskiej Marynarki Wojennej, obsługę olinowania i ożaglowania, a także wykonywanie prac na wysokości, nierzadko wchodząc na szczyt masztu. Po roku nauki i poznawaniu teorii morskiej w AMW słuchacze mieli okazję sprawdzić je w praktyce, zdobywając cenne doświadczenie. Praktyka na ORP Iskra jest dla wielu z nich wyjątkowym przeżyciem i jeszcze lata później, już w służbie jako oficerowie, z nostalgią wspominają ten swój pierwszy rejs żaglowcem.
Po blisko 4 tygodniach ORP Iskra powróciła z rejsu nawigacyjno-szkoleniowego. Na pokładzie podchorążowie I roku AMW, którzy poznali obsługę olinowania i ożeglowania, wykonywanie prac na wysokościach, rzemiosło morskie i pracę w zespole🇵🇱⚓️.@MarWojRP @MiastoGdynia @WCR_Gdynia pic.twitter.com/EiWjiL0n6T
— Akademia MW (@Akademia_MW) August 9, 2023
ORP Iskra (253) to zbudowana w 1982 roku w ówczesnej Stoczni Gdańskiej trzymasztowa barkentyna projektu B79/II. Posiada stałą, szkieletową załogę, odpowiedzialną za przygotowanie do rejsów z udziałem podchorążych pierwszego roku w AMW w Gdyni, gdzie odbywają swoją pierwszą praktykę marynarską, związaną z poznaniem zwyczajów i tradycji okrętowych, obsługą olinowania i ożaglowania oraz wykonywaniem prac na wysokości. Jest drugą historii polskich sił morskich jednostką pływająca nosząca tę nazwę. Poprzedni ORP Iskra również był żaglowcem szkoleniowym, znajdującym się w wyposażeniu morskiego rodzaju sił zbrojnych w latach 1928-1981. Obecnie służący jest pierwszym okrętem służącym pod biało-czerwoną banderą który w latach 1995-1996 opłynął kulę ziemską, przebywając 37 739,9 mil morskich.


Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym