W 2018 roku zapowiedziana przez władze Francji podwyżka podatków od paliw kopalnych wywołała bezprecedensową falę protestów w całym kraju (słynny ruch „żółtych kamizelek"). W odpowiedzi, prezydent Emmanuel Macron obiecał, że w sprawie klimatu odda głos obywatelom.
Obywatelski panel klimatyczny (fr. Convention citoyenne pour le climat) powstał w październiku 2019 roku. 150 Francuzów i Francuzek powyżej 16 roku życia, wybranych w losowaniu, w proporcjach odzwierciedlających skład francuskiego społeczeństwa, miało wspólnie przygotować odpowiedź na pytanie: „Jak w duchu solidarności społecznej obniżyć emisje gazów cieplarnianych o conajmniej 40% do 2030r. (w stosunku do 1990 roku)?”.
Paneliści i panelistki dostali wiedzę w pigułce na temat zmian klimatycznych. Mogli też skonsultować się z najlepszymi ekspertami, w tym naukowcami (m.in. z Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu IPCC), ale też prezesami firm, przedstawicielami NGO i ruchów obywatelskich. Po zapoznaniu się z różnymi stanowiskami, mieli sformułować wnioski na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia życiowego.
Przez 7 weekendów Konwent pracował w 5 grupach tematycznych reprezentujących „różnorodność przemian społecznych niezbędnych do osiągnięcia założonych celów”: Transport, Konsumpcja, Budownictwo, Produkcja i praca oraz Żywienie.
W czerwcu 2020 r. Konwent opublikował 149 rekomendacji. Z polskiej
prasy znamy te najgłośniejsze, np. propozycję wprowadzenia poprawek do
francuskiej Konstytucji czy stworzenia nowej kategorii przestępstwa,
„zbrodni przeciw środowisku” (écocide). Ale wśród wniosków Konwentu
znalazły się też inne ciekawe pomysły. Szerzej omawiają je autorki
artykułu w Spring Green News.
Jak widać francuski panel klimatyczny miał duży rozmach. Czy uda się tak sprawnie przygotować Warszawski Panel Klimatyczny?
Źródło: Chrońmy Klimat
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych