• <

Nowy Drogi Ład. Polska może nie udźwignąć klimatycznych zobowiązań!

Strona główna Prawo, polityka Nowy Drogi Ład. Polska może nie udźwignąć klimatycznych zobowiązań!
Nowy Drogi Ład. Polska może nie udźwignąć klimatycznych zobowiązań! - GospodarkaMorska.pl
fot. Warsaw Enterprise Institute

sons

28.10.2020 Źródło: Warsaw Enterprise Institute

Warsaw Enterprise Institute prezentuje raport “Nowy Drogi Ład”, w którym przedstawił analizę możliwych skutków, jakie dla polskiej gospodarki będzie miało wprowadzenie Nowego Zielonego Ładu, tj. unijnego programu osiągania neutralności klimatycznej. Polska, chcąc nie chcąc, zgadza się na jego wdrożenie, przyjmując środki unijne w perspektywie finansowej 2021-2027.

Polska może jednak tego ciężaru nie udźwignąć, o ile nie wynegocjuje korzystnych dla siebie warunków realizacji klimatycznych zobowiązań, m.in. swobody wyboru rozwiązań technologicznych, w tym energii atomowej. Na szczęście, to jest jeszcze możliwe.

Polska jak do tej pory nie przyjęła żadnej daty neutralności klimatycznej, ale będzie musiała to w końcu zrobić. Polityczno-naukowy konsensus dotyczący zmian klimatu jest dzisiaj faktem. Uznano, że człowiek ma w tym zakresie istotny i negatywny wpływ, który postanowiono zneutralizować metodami politycznymi. Unia Europejska jest w tym względzie samozwańczym liderem i nic nie wskazuje na to, by miało to się zmienić. 11 grudnia 2019 Komisja Europejska zaprezentowała założenia Green New Deal, czyli Europejskiego Zielonego Ładu, a w lipcu – na szczycie Rady Europejskiej – przyjęła takie mechanizmy dystrybucji środków finansowych w latach 2021-2027, by ten ład zaprowadzić. Określono, że 30 proc. unijnych środków musi być wydane na cele związane z polityką klimatyczną, czyli przede wszystkim na osiągnięcie neutralności klimatycznej (neutralność klimatyczna jest wtedy, gdy emisje netto CO2 do atmosfery wynoszą zero, czyli gdy tyle samo CO2 jest emitowane, co wchłaniane.)

Polsce do tego ideału obecnie daleko. Wskaźnik Transformacji Energetycznej (Energy Transition Index, ETI) pokazuje, że Polskę od osiągnięcia pożądanych przez EU poziomów emisji CO2 w całej wspólnocie dzieli – obok Bułgarii – najwięcej. Nic dziwnego – jesteśmy beniaminkiem w europejskiej lidze wzrostu i o ile po 1989 r. emisje u nas spadały, to potem ustabilizowały się w ok. 400 Mt ekwiwalentu CO 2 , a nawet tymczasowo (np. w latach 2014- 2017) rosły. Nasza gospodarka oparta jest głównie na energetyce tradycyjnej - wzrosty te odzwierciedlały dynamikę PKB.

Polska stoi przed wyzwaniem przeprowadzanie kosztownej transformacji energetycznej, której łączny ciężar może według niektórych wyliczeń wynieść nawet 857 mld zł. Kluczowe będzie rozłożenie tych kosztów w optymalnym dla Polski czasie (możliwe, że dłużej niż do 2050 r.), a czas ten może ulec skróceniu, jeśli Polska zagwarantuje sobie neutralność technologiczną, tj. możliwość wyboru preferowanych technologii energetycznych, w tym energii atomowej, która w Europie ma obecnie złą reputację. Autorzy raportu wskazują jednak, że Finlandia, Francja, a nawet Szwecja zawdzięczają energii jądrowej to, że obecnie są w czołówce zielonych przemian. Polska także powinna mieć taką szansę.

Więcej szczegółów w raporcie przygotowanym dla Warsaw Enterprise Institute przez Szymona Dziubickiego, Jakuba Wiecha oraz Marcela Lesika.

Prezentację raportu będzie można obejrzeć o godzinie 17:00 29 października b.r. na profilu Facebook Warsaw Enterprise Institute.

legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 49,05 $ baryłka  0,00% 22:58
 Cyna 18905,00 $ tona 0,17% 2 gru
 Cynk 2725,00 $ tona -1,55% 2 gru
 Aluminium 2051,00 $ tona 0,29% 2 gru
 Pallad 2355,00 $ uncja  0,00% 22:59
 Platyna 1070,50 $ uncja  0,00% 22:59
 Srebro 24,32 $ uncja  0,00% 22:59
 Złoto 1842,10 $ uncja  0,00% 22:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.