zc
Brak przebudowy wiaduktów drogowych nad torami linii z Kościerzyny do Gdyni uniemożliwi PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. budowę dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - podaje PKP PLK. Urząd Miasta w Gdyni nie zgadza się z zarzutami kolejowej spółki.
Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mirosław Siemieniec poinformował w specjalnym komunikacie, że miasto niespodziewanie odstąpiło od umowy z 2017 r.
Według PKP PLK "miasto Gdynia zmieniło zakres budowy węzła Gdynia Karwiny, w obszarze dotyczącym modernizacji linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia (nr 201), mimo zawartych w 2017 r. uzgodnień z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A."
"Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji, są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście" – powiedział prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
Zdaniem władz PKP PLK, brak dodatkowego toru uniemożliwi dalszy rozwój przewozów aglomeracyjnych.
W ocenie spółki ograniczona będzie przepustowość linii Gdynia Kościerzyna i budowa nowych przystanków osobowych Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack, dla których PLK pozostawiła rezerwę terenu. Niepewna jest też budowa zaprojektowanego w ramach projektu przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana.
Według PKP PLK brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni. Konsekwencją niespodziewanych zmian wprowadzonych w projekcie przez Miasto Gdynia może być ograniczenie efektywności ekonomicznej projektu przygotowywanego przez PLK.
"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie zostały poinformowane przez Miasto o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK, Miasto przekazało, że odstępuje od realizacji inwestycji wg uzgodnień z 2017 r. Bez odpowiedzi pozostała dwukrotna prośba PLK o pisemne potwierdzenie ograniczeń, jakie nowy projekt miejski wprowadza dla rozwoju kolei" - informuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
W ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto", PLK zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków osobowych między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.
Modernizacja obejmie około 180 km linii kolejowej. Realizacja zaplanowana na lata 2021-2025, usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą.
Rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Gdyni Agata Grzegorczyk powiedziała PAP, że na pierwsze półrocze 2023 roku planowane jest zakończenie przebudowy Węzła Karwiny.
"15 lutego br. Gdynia wybrała wykonawcę jednej z największych w ostatnich latach, wartej ponad 100 mln zł miejskiej inwestycji. Jej realizacja w żadnym stopniu nie wstrzymuje możliwości budowy przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowych przystanków czy dodatkowego toru linii Kościerzyna-Gdynia" - dodała rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk tłumaczy, że "miasto realizuje to, co miejskie, w niczym nie przeszkadza kolei".
"Przyjęliśmy ten komunikat (chodzi o komunikat PKP PLK - dop. PAP) z dużym zdziwieniem i - nie da się ukryć - oburzeniem" - odpowiada wiceprezydent na komunikat PKP PLK na temat przebudowy gdyńskich wiaduktów.
"Rozmowy z PKP PLK S.A. trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji" - tłumaczył wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Łucyk.
Łucyk podkreślił też, że jego zdaniem "realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK S.A. dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej".
Japan Coast Guard (JCG) – Morskie Organy Ścigania (cz. 2)
U.S. Coast Guard (USCG) - Morskie Organy Ścigania (cz.1)
Podatki marynarskie: Malta z ulgą abolicyjną od 2022 roku?
Wielka polityka Chin wokół malutkich wysepek a aspekt prawny
Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego
Czy rząd planuje „ozusować” wszystkie umowy zlecenia i umowy o dzieło?
Ropa brent | 63,32 $ | baryłka | -1,72% | 23:55 |
Cyna | 27500,00 $ | tona | -6,97% | 26 lut |
Cynk | 2821,00 $ | tona | -2,52% | 26 lut |
Aluminium | 2202,00 $ | tona | -0,94% | 26 lut |
Pallad | 2349,50 $ | uncja | 1,93% | 23:51 |
Platyna | 1190,90 $ | uncja | -0,16% | 23:54 |
Srebro | 26,64 $ | uncja | -0,11% | 23:55 |
Złoto | 1723,10 $ | uncja | -0,54% | 23:55 |