ew/3.FO
W poniedziałek, 10 lutego, uroczyste złożenie kwiatów przy pomniku Polska Morska na Skwerze Kościuszki zainauguruje obchody 94. rocznicy nadania Gdyni praw miejskich. W uroczystościach asystować będzie Kompania Honorowa Komendy Portu Wojennego Gdynia i Orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Marynarze wystawią posterunki honorowe.
Uroczystości rocznicowe rozpoczną się przed południem, wystawieniem warty honorowej przy pomniku Polska Morska. O godzinie 12:00 nastąpi uroczyste złożenie kwiatów w asyście Kompanii Honorowej KPW Gdynia. Następnie odegrany zostanie sygnał „Cisza” oraz „Hymn do Bałtyku” i „Pieśń Reprezentacyjna WP”. Uroczystości zakończy defilada pododdziałów.
W przed dzień obchodów rocznicowych, w Kościele pw. Najświętsze Maryi Panny Królowej Polski, z udziałem wojskowej asysty honorowej, zostanie odprawiona msza św. w intencji miasta i jego mieszkańców.
Historia Gdyni jest nierozerwalnie związana z polską Marynarką Wojenną. Powstanie portu wojennego w Gdyni było jednym z głównych impulsów powodujących szybki rozwój miasta. W Gdyni stacjonuje trzon floty wojennej i większość jednostek brzegowych Marynarki Wojennej.
Odzyskanie przez Polskę w 1918 roku niepodległości, upragnionej po blisko 150 latach zaborów, nie przyniosło jej od razu długo wyczekiwanego dostępu do morza. Zaślubiny Polski z morzem odbyły się dopiero 10 lutego 1920 roku, po ratyfikacji Traktatu Wersalskiego. Na jego mocy przyznano Polsce skrawek wybrzeża. Bez portu.
Niecałe 3 miesiące po uroczystościach zaślubinach Polski z morzem w Pucku, rozpoczęły się poszukiwania najdogodniejszego miejsca pod budowę portu wojennego. W tym celu wiceadmirał Kazimierz Porębski – ówczesny dyrektor Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, oddelegował na Pomorze inż. Tadeusza Wendę. Okazał się on jedną z kluczowych postaci w historii Gdyni. Już w czerwcu 1920 roku Tadeusz Wenda złożył sprawozdanie z przeprowadzonej lustracji Wybrzeża. Pisał w nim tak: „(...) najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku”.
23 września 1922 roku Sejm uchwalił ustawę „o budowie portu przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej”. Narodowa inwestycja, jaką była ostatecznie budowa portu w Gdyni, spłaciła się już przed II wojną światową, spełniając zarazem rolę katalizatora społecznej energii i patriotyzmu. Dzięki Gdyni Polacy uwierzyli, że stać ich na realizację najambitniejszych marzeń i wyzwań XX wieku.
10 lutego 1926 roku Gdynia uzyskała prawa miejskie, rozporządzeniem Rady Ministrów: „(…) o zezwoleniu gminie wiejskiej Gdynia w powiecie wejherowskim w województwie pomorskiem na przyjęcie ustroju według pruskiej ordynacji miejskiej dla sześciu wschodnich prowincyj z dnia 30 maja 1853 r.”
Człowiekiem, który inżynierskiej myśli Tadeusza Wendy nadał polityczny wymiar i rangę narodowej inwestycji, był Eugeniusz Kwiatkowski (1898 - 1974). Z zawodu inżynier chemik, z pasji – polityk. Od chwili objęcia przez niego stanowiska Ministra Przemysłu i Handlu w 1926 roku (a także wówczas, gdy pełnił funkcje wicepremiera w ostatnim rządzie II Rzeczpospolitej, przed wybuchem II wojny światowej) sprawa budowy portu w Gdyni nabrała tempa.
Był on bowiem wielkim propagatorem morskiej polityki państwa w oparciu o nowoczesny port. To dzięki jego orędownictwu Sejm przyznawał stosowne fundusze na rozwój portu i miasta, które dla przedwojennego pokolenia Polaków było prawdziwą Ziemią Obiecaną. W okresie, kiedy Kwiatkowski był Ministrem Przemysłu i Handlu, wartość robót inwestycyjnych w porcie gdyńskim wynosiła 88 mln złotych.
W 1923 roku dzisiejsze nabrzeże Francuskie portu handlowego w Gdyni zaczęło funkcjonować jako „Tymczasowy Port Wojenny i Przystań dla Rybaków”. Samą budowę portu wojennego na Oksywiu rozpoczęto w 1925 roku. W 1926 roku przeniesiono Komendę Portu Wojennego z Pucka do Gdyni. Od tego momentu Marynarka Wojenna jest trwale związana z Gdynią.
Obecnie Gdynia liczy ponad 250 tys. mieszkańców, jest nowoczesnym ośrodkiem gospodarki morskiej, handlu międzynarodowego, nauki i szkolnictwa wyższego, kultury i turystyki. Dzięki swemu położeniu geopolitycznemu aspiruje do roli ośrodka międzynarodowych spotkań i wymiany handlowej. Za swój dynamiczny rozwój, nowatorskie rozwiązania i odwagę w realizowaniu ambitnych celów Gdynia otrzymała wiele prestiżowych nagród.
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji