• <
PGZ_baner_2025

JAZZ tańczył nad kablami. Kolejny tankowiec floty cieni „z problemami” na Bałtyku

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo JAZZ tańczył nad kablami. Kolejny tankowiec floty cieni „z problemami” na Bałtyku
VesselFinder/ Cornelis Dijkshoorn

183-metrowy tankowiec JAZZ, podejrzewany o funkcjonowanie w ramach tzw. floty cieni, podczas rejsu z Rosji na Morze Północne trzykrotnie ulegał awariom silników. Sęk w tym, że za każdym razem znajdował się akurat nad podmorskim kablem C-Lion 1.

Podmorski kabel telekomunikacyjny C-Lion 1, łączący Finlandię i Niemcy, nie ma szczęścia. W listopadzie 2024 roku został uszkodzony – służby podejrzewają, że była to akcja sabotażu, jakich na Bałtyku ostatnio wiele. Od 25 grudnia do 6 stycznia kabel ponownie nie działał w związku z uszkodzeniem połączenia Estlink 2 przez kotwicę Eagle S. Teraz pojawiły się informacje, że jeszcze pod koniec grudnia C-Lion 1 mógł być obiektem zainteresowania kolejnego statku, potencjalnie zaangażowanego w akcję sabotażową.

Sprawę opisali specjalizujący się w białym wywiadzie użytkownicy portali społecznościowych, jak również duńskie media – Danwatch i Dagbladet Information. Według ich informacji tankowiec JAZZ płynący z Rosji przez Bałtyk i Morze Północne do Tunezji trzykrotnie zgłaszał problemy z silnikiem. Za każdym razem działo się to praktycznie nad kablem telekomunikacyjnym C-Lion 1. Po wypłynięciu z akwenu, JAZZ zrobił także kilkugodzinny przystanek u wybrzeży francuskiej Bretanii, w okolicach, gdzie znajdują się zarówno nieużywane już kable, jak i aktywny FLAG Atlantic-1.

Historia tankowca JAZZ rozpoczyna się 29 grudnia ok. godz. 17:45. Wtedy to statek zgłosił po raz pierwszy problemy z zasilaniem w pobliżu fińskiego Hanko. Zwolnił też do 1,6 węzła akurat wtedy, gdy przepływał nad dziewięcioma kablami podwodnymi, pośród których znajduje się C-Lion 1. Statek dryfował dwa dni, po czym wyruszył do Rosji i załadował 50 tys. ton ropy, by zawrócić na Bałtyk. 9 stycznia nocą u wybrzeży Gotlandii po raz drugi zgłosił problemy z zasilaniem – ponownie w odległości zaledwie kilku mil morskich od C-Lion 1. Dwa dni później, 11 stycznia, ok. 4 w nocy sytuacja powtórzyła się gdy statek znajdował się akurat między Lollandią i Bornholmem, znów nad C-Lion 1 i w pobliżu Baltic Pipe.

All breakdowns, tasks or whatever it was happened within minutes from C-LION 1. Illustrated here. 1 nautical mile = 1.852 km

[image or embed]

— auonsson (@auonsson.bsky.social) 16 stycznia 2025 08:30

Operator kabla nie odnotował żadnych problemów z przesyłem danych w czasie, gdy przez Bałtyk przepływał JAZZ. Możliwe jednak, że statek miał za zadanie monitorować instalacje. Dziennikarze Danwatch powołują się na kilku ekspertów, którzy twierdzą, że trzykrotna awaria akurat w bezpośrednim pobliżu jednego kabla jest bardzo podejrzana – można ją traktować jako nieudaną próbę sabotażu lub próbę sprawdzenia reakcji państw NATO.

Po publikacji oryginalnego artykułu, z redakcją Danwatch skontaktowała się kancelaria prawna z Dubaju, reprezentująca właściciela tankowca JAZZ – firmę JAZZ Maritime and Trading Ltd. Według niej statek nie jest częścią floty cieni i działa w zgodności z sankcjami i międzynarodowymi przepisami, w tym tymi dotyczącymi pułapów cenowych na rosyjską ropę. Jednocześnie firma przyznaje, że JAZZ miał problem z jednym z silników, co opisuje jako „standardową awarię”. Usterka miała być rozwiązana, a statek miał kontynuować żeglugę zgodnie ze swoim harmonogramem. Odrzucono także sugestie, jakoby JAZZ interesował się podmorskimi kablami.

Jednak po pokonaniu Kanału La Manche JAZZ zatrzymał się ponownie – przez kilka godzin dryfował w okolicy jego zachodniego ujścia, u wybrzeży francuskiej Bretanii, jak podkreślają analitycy, na obszarze, na którym znajduje się wiele wyłączonych z użycia kabli, ale także wciąż aktywny FLAG Atlantic-1, łączący Francję i Wielką Brytanię z USA.

Remember JAZZ? Tanker that had breakdowns next to or surveilled sabotaged cable C-Lion 1 three times? "Was fixed" in Skagen? She did an 8 hour long stop just of Bretagne, FR last night. In an area rich on disused submarine cables. Minutes from active comms cable FLAG Atlantic-1. Tnx @bo_elkjaer

[image or embed]

— auonsson (@auonsson.bsky.social) 20 stycznia 2025 23:01

JAZZ to zbudowany w 2006 roku tankowiec pływający pod flagą Panamy. Według bazy Equasis, jego właścicielem od 2023 roku jest turecka T Rex Mairitime & Trading, jednak dane te są najprawdopodobniej nieaktualne – rok później statek zmienił nazwę z Beks T Rex na obecną JAZZ, prawdopodobnie wraz ze zmianą właściciela. Wtedy nastąpiła też zmiana flagi – statek został przeniesiony z rejestru Wysp Marshalla (pływał pod tą flagą od początku, czyli od 2006 roku) do rejestru Panamy.


nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.