W związku z pandemią koronawirusa Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) przewiduje, że globalny dług publiczny w tym roku osiągnie najwyższy w historii poziom 101 proc. PKB i będzie wyższy nawet od zadłużenia po II wojnie światowej - głosi komunikat zamieszczony w piątek na stronach MFW.
Główna ekonomistka MFW Gita Gopinath i dyrektor departamentu finansów publicznych Funduszu Vitor Gaspar oceniają jednak, że mimo rekordowego długu publicznego rządy powinny się zdecydowanie wystrzegać zbyt szybkiego rezygnowania z programów pomocowych wspierających gospodarkę, ponieważ grozić to może zablokowaniem jej ożywienia.
"Zbyt wczesne zaciskanie budżetu stanowi ryzyko większe nawet niż wykolejenie ożywienia gospodarczego (ze względu na) przyszłe, jeszcze wyższe koszty budżetowe" - napisali Gopinath i Gaspar we wspólnej notatce.
MFW ogłosił też niedawne, że prognozuje większą od spodziewanej ogólnoświatową recesję. PKB strefy euro skurczy się o 10,2 proc., Ameryki Łacińskiej i Karaibów - o 9,4 proc., a USA - o 8 proc.
Gospodarka strefy euro skurczy się w 2020 roku o 2,7 pkt proc. więcej niż przewidywano w kwietniu. PKB Niemiec spadnie o 7,8 proc. (-0,8 pkt proc. wobec kwietnia), a Francji o 12,5 proc. (-5,3 pkt proc.), podczas gdy PKB Hiszpanii i Włoch spadnie o 12,8 proc., odpowiednio -3,7 i -4,8 pkt proc. - podaje MFW.
Negatywnych skutków pandemii nie uniknie także Wielka Brytania, której PKB w 2020 roku ma skurczyć się o 10,2 proc. wobec 6,5 proc. szacowanych w kwietniu.
MFW przewiduje, że globalna gospodarka skurczy się o 4,9 proc. w porównaniu z 3 proc. prognozowanymi w kwietniu. (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych