Rządząca niewielkim Gabonem junta wojskowa pomaga Rosji omijać sankcje, pozwalając jej tankowcom pływać pod swoją banderą i sprzedając części do samolotów. Tylko w ubiegłym roku dostarczyła ich Moskwie za 1,5 mld dolarów.
W 2023 r. łącznie wyeksportowano do Rosji objęte sankcjami części do samolotów o wartości prawie 2 mld dolarów, z tego 1,48 mld przypadło na zarejestrowaną w Gabonie firmę Ter Assala Parts.
Niewielki Gabon, w którym żyje około 2 mln ludzi, choć nie należy do najbiedniejszych krajów Afryki, sam nie wytwarza żadnych elementów potrzebnych do produkcji samolotów. Sprzedaje natomiast Rosji maski tlenowe, używane komputery pokładowe, systemy ostrzegania o zderzeniu z ziemią i wskaźniki pomiaru poziomu paliwa, ale też amerykańskie używane silniki do samolotów Boeing 737 i Airbus A320/A321.
Za gabońską firmą, jak informował przed kilkoma miesiącami "The Moscow Times" stoi nieznany obywatel środkowoazjatyckiej republiki Kirgistanu, a Ter Assala Parts jest prawdopodobnie firmą-przykrywką zarejestrowaną w innym kraju, która prowadzi interesy za pośrednictwem Gabonu.
Eksport części lotniczych z Gabonu do Rosji rozpoczął się w sierpniu 2023 r., w tym samym miesiącu, w którym wojsko przeprowadziło zamach stanu, obalając prezydenta Alego Bongo Ondimbę, którego zastąpiło generałem Bricem Oliguim Nguemą. Przewrót oznaczał zarazem utratę dotychczasowej przychylności państw zachodnich, co wykorzystała Rosja, która niemal natychmiast wciągnęła flagę Gabonu na maszty swojej floty tankowców transportujących obłożoną sankcjami ropę. Wcześniej musiała ściągnąć banderę innego zachodnioafrykańskiego kraju, Liberii, która zrezygnowała z obsługi rosyjskich statków pod naciskiem USA.
Według niedawnego raportu agencji Bloomberg zarejestrowany tonaż brutto statków (GT) w Gabonie wzrósł z nieco ponad 1 mln w 2022 r. do 3 mln w 2023 r., a w kwietniu 2024 r. sięgnął 7,4 mln GT. Wzrost ten odzwierciedla liczbę statków zarejestrowanych w Gabonie; w 2023 r. było ich 126, a w kwietniu 2024 r. - 217. Niemal wszystkie obsługują omijające sankcje rosyjskie tankowce.
Z Monrowii Tadeusz Brzozowski (PAP)
tebe/ sp/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych