• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Studenci AGH wodowali na Wiśle łódź solarną zbudowaną na zawody w Monako

jk

13.06.2017 13:24 Źródło: PAP
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Studenci AGH wodowali na Wiśle łódź solarną zbudowaną na zawody w Monako

Partnerzy portalu

Studenci AGH wodowali na Wiśle łódź solarną zbudowaną na zawody w Monako - GospodarkaMorska.pl

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej we wtorek w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną.

Zaprezentowaną łodzią studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin, Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.

„Podczas pracy mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję" - powiedział PAP opiekun projektu Wojciech Sajdak. Jak zaznaczył łódzką konstrukcję wyróżnia przede wszystkim zaawansowana technologia, oprogramowanie. "Liczymy na wysokie miejsce na podium” - dodał.

Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. „To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów” – wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.

We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski. „Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium” – powiedział.

Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.

Łódź solarna ma osiągać prędkość ok. 20 węzłów (10 m/s). Jest to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.