jk
Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej we wtorek w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną.
Zaprezentowaną łodzią studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin, Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.
„Podczas pracy mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję" - powiedział PAP opiekun projektu Wojciech Sajdak. Jak zaznaczył łódzką konstrukcję wyróżnia przede wszystkim zaawansowana technologia, oprogramowanie. "Liczymy na wysokie miejsce na podium” - dodał.
Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. „To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów” – wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.
We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski. „Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium” – powiedział.
Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.
Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.
Łódź solarna ma osiągać prędkość ok. 20 węzłów (10 m/s). Jest to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni