Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują w piątek, ale zmierzają do zakończenia tygodnia ze spadkiem. Oznaki słabszego wzrostu popytu na surowiec na świecie przeważały nad obawami o zakłócenia dostaw na Bliskim Wschodzie.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na IX kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 76,81 USD, wyżej o 0,66 proc. Brent na ICE na X jest wyceniana po 80,88 USD za baryłkę, w górę o 0,60 proc.
Opublikowane w czwartek wskaźniki PMI wykazały słabszą aktywność produkcyjną w lipcu w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji, zwiększając ryzyko mniejszego ożywienia gospodarczego na świecie, które może mieć wpływ na konsumpcję ropy naftowej. Na ceny surowca w tym tygodniu wpłynęły też rozczarowujące dane gospodarcze z Chin, największego importera ropy naftowej, co zwiększyło obawy o wzrost popytu w tym kraju. Dane dotyczące importu i aktywności rafinerii w czerwcu były niższe niż w ubiegłym roku.
"Rynki nadal obawiają się chińskiego popytu na ropę naftową po tym, jak czerwcowe dane okazały się słabsze niż oczekiwano" - stwierdzili analitycy firmy konsultingowej FGE, cytowani przez agencję Reutera.
Import ropy naftowej z Azji spadł w lipcu do najniższego poziomu od dwóch lat z powodu słabego popytu w Chinach i Indiach, zgodnie z danymi opracowanymi przez LSEG Oil Research. Niemniej, analitycy FGE wskazują, że perspektywy dla chińskiego importu ropy naftowej są coraz lepsze, powołując się na wzrost zakupów strategicznych i poprawę wskaźników rafinacji w tym kraju.
W centrum uwagi inwestorów na rynku ropy jest też rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, gdzie zabójstwo wysokich rangą przywódców Hamasu i Hezbollahu podsyciło obawy, że region może znaleźć się na krawędzi wojny totalnej, co mogłoby zakłócić dostawy surowca.
"Wydarzenia z ostatniego tygodnia skutecznie storpedowały trwające rozmowy o zawieszeniu broni między Izraelem a Hamasem i przybliżyły perspektywę konfliktu w całym regionie" - wskazują analitycy FGE. (PAP Biznes)
pat/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Grupa Azoty: po 3 kwartałach br. EBITDA poprawiła się z minus 186 mln zł do 346 mln zł
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę