Federalne organy ścigania zatrzymały osiem osób podejrzanych o działalność w ramach zorganizowanej grupy, która w ramach zaangażowania podmiotów z branży logistycznej dostarczała z Chin do USA podrobione i nielegalne towary o czarnorynkowej wartości setek milionów dolarów. Władze wskazały także metody, jakimi posługiwali się oskarżeni, aby zmylić celników i funkcjonariuszy.
Jak informuje Departament Sprawiedliwości, oskarżeni mieli zabierać kontenery oznaczone do wtórnej kontroli poza terenem zakładu, rozładowywali kontrabandę, a następnie wypełniali kontenery ładunkiem wypełniającym, aby oszukać urzędników celnych i uniknąć egzekwowania prawa. Akt oskarżenia przeciwko nim ma liczyć 15 punktów. Siedmiu oskarżonych zostało aresztowanych 24 stycznia, natomiast ósmy został zatrzymany w sobotę wieczorem. Pierwsi zatrzymani usłyszeli przyczynę zatrzymania przed Sądek Okręgowym USA, na ten moment nie przyznali się do winy. Zatrzymany zbieg ma zostać formalnie oskarżony w kolejnych dniach. Na ten moment akt oskarżenia jest jedynie zarzutem. Wszyscy oskarżeni są uważani za niewinnych, dopóki ich wina nie zostanie udowodniona ponad wszelką wątpliwość w sądzie.
Akt oskarżenia szczegółowo opisuje proceder mający na celu koordynację wysyłki dużych ilości kontrabandy z Chin do Stanów Zjednoczonych przez port w Los Angeles od co najmniej sierpnia 2023 r. do czerwca 2024 r. W sumie podczas dochodzenia w sprawie tej grupy, śledczy przejęli ponad 130 milionów dolarów kontrabandy, a uważa się, że organizacja jest odpowiedzialna za przemyt towarów o wartości co najmniej 200 milionów dolarów. Zgodnie z aktem oskarżenia, przeszukanie jednego z magazynów używanych przez grupę doprowadziło do przejęcia w czerwcu 2024 roku podrobionych przedmiotów o wartości 20 milionów dolarów, w tym butów, perfum, luksusowych torebek, odzieży i zegarków.
– Bezpieczne porty morskie i granice mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa narodowego. Przemyt ogromnych ilości kontrabandy z Chin przez największy port w kraju szkodzi amerykańskim firmom i konsumentom. Oskarżenia i aresztowania w tej sprawie pokazują nasze zaangażowanie w egzekwowanie przepisów celnych i zapewnienie bezpieczeństwa Amerykanom – powiedział Joseph T. McNally, pełniący obowiązki prokuratora Stanów Zjednoczonych.
- Zespół ds. dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa wewnętrznego (Homeland Security Investigations, HSI) w Los Angeles i jego partnerzy są zaangażowani w egzekwowanie przepisów i praktyk celnych, ułatwianie legalnego handlu i ochronę integralności krajowego łańcucha dostaw. Kontrabanda o wartości 1,3 miliarda dolarów przechwycona podczas dochodzenia w sprawie tego rodzaju schematu pokazuje, jak złożone schematy przemytu próbują wykorzystać nasze legalne praktyki handlowe i amerykańskiego konsumenta – wskazał Eddy Wang, przedstawiciel HSI Los Angeles.
Jak podaje Departament Sprawiedliwości, pięciu z ośmiu zatrzymanych to Amerykanie chińskiego pochodzenia, którzy poprzez swoje kontakty i działalność stworzyli system logistyczny umożliwiający prowadzenie nielegalnej działalności. Wiązało się to z zaangażowaniem firm i podmiotów oferujących usługi logistyczne i transportowe, choćby wynajem ciężarówek i powierzchni magazynowych, a także koordynowanie całego procesu. Ten wiązał się z obsługą transportów kontrabandy z portów do magazynów, podmiany przesyłek i rozwożenia towarów do kontrahentów. Członkowie zorganizowanej grupy dzielili się tu obowiązkami, tworząc też cały łańcuch logistyczny. Zgodnie z aktem oskarżenia zatrzymani utrzymywali i prowadzili magazyny w celu przechowywania, ukrywania i sprzedaży dużych ilości kontrabandy, która była nielegalnie importowana do Stanów Zjednoczonych z Chin. Gdy kontenery z kontrabandą zostały wybrane przez U.S. Customs and Border Protection (CBP) do kontroli, oskarżeni zatrudniali kierowców ciężarówek do transportu kontenerów z portu w Los Angeles do miejsc kontrolowanych przez członków grupy, w tym magazynów, które były kontrolowane lub zarządzane przez nich. W tych lokalizacjach przestępcy łamali plomby zabezpieczające na kontenerach transportowych i usuwali kontrabandę z ich wnętrza. Następnie nakładali na kontenery podrobione plomby zabezpieczające, aby ukryć, że ładunek został z nich usunięty. Następnie tak „zalegalizowane” kontenery, pozbawione kontrabandy, trafiały do autoryzacji, gdzie przedstawiano je celnikom do kontroli. Co warto tu zauważyć, podobne metody transportu, magazynowania i usuwania nielegalnego ładunku stosują także przemytnicy narkotyków. Do tej pory organy ścigania skonfiskowały podrobione towary o wartości ponad 1,3 miliarda dolarów związane z tym i podobnymi schematami wymiany plomb na kontenerach.
– To zespół specjalistów ds. rolnictwa CBP przydzielonych do portu morskiego Los Angeles/Long Beach w 2023 roku podczas rutynowego badania kontenera dokonał pierwszego odkrycia. Ta sprawa świadczy o ich niezachwianej czujności, najwyższym profesjonalizmie i skupieniu się na ochronie integralności legalnego handlu, kluczowego elementu naszej krytycznej misji bezpieczeństwa narodowego - przekazała Cheryl Davies, dyrektor ds. operacji terenowych w Los Angeles.
W przypadku skazania za wszystkie zarzuty, oskarżonym grozi ustawowy maksymalny wyrok pięciu lat więzienia federalnego za każdy zarzut spisku, do 10 lat więzienia federalnego za każdy zarzut złamania pieczęci celnych i do 20 lat więzienia za każdy zarzut przemytu. Dochodzenia w tej sprawie są prowadzone przez Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urząd Celny i Ochrony Granic Stanów Zjednoczonych oraz Służby Śledcze Straży Wybrzeża.
Działania te są częścią operacji prowadzonej przez Grupę Zadaniową ds. zwalczania przestępczości zorganizowanej (Organized Crime Drug Enforcement Task Force, OCDETF). OCDETF identyfikuje, rozbija i likwiduje organizacje przestępcze najwyższego szczebla, które zagrażają Stanom Zjednoczonym, stosując podejście wieloagencyjne, oparte na danych wywiadowczych i kierowane przez prokuratora.
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych