ew/PRS
Na początku listopada ubiegłego roku USA ponownie nałożyły na Iran sankcje dotyczące sprzedaży ropy, które zostały zniesione po podpisaniu w 2015 roku porozumienia nuklearnego. Amerykańskie restrykcje obejmują m.in. zakaz kupowania irańskiej ropy naftowej oraz prowadzenia transakcji z irańskimi bankami. Zdanie w związku z napiętą sytuacją na linii USA-Iran, zabrał Polski Rejestr Statków. Publikujemy pełną treść oświadczenia.
"Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) jest instytucją o charakterze przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, którego misją jest zapewnienie bezpieczeństwa życia na morzu, ochrona mienia i środowiska morskiego.
PRS nie odmawia świadczenia swoich usług na rzecz międzynarodowej wspólnoty morskiej tak długo, jak oczekiwane usługi są zgodne z misją PRS i nie naruszają postanowień stosownych przepisów międzynarodowych oraz krajowych. Jest świadomy działań podejmowanych przez USA przeciwko Iranowi. Podkreślić należy, że PRS potępia wszelkie akty przemocy i terroru oraz tych, którzy je wspierają lub finansują.
PRS stoi jednak na stanowisku, że stosowanie sankcji wobec statków irańskich, prowadzące do braku profesjonalnego nadzoru technicznego nad tymi statkami, które wbrew sankcjom i tak będą uprawiały żeglugę, może doprowadzić do katastrof morskich, uderzających nie tylko w interesy irańskie, ale również w interesy wspólnoty międzynarodowej.
W opinii PRS minimalny poziom technicznego bezpieczeństwa statków powinien być zawsze utrzymany. Współpraca PRS z irańskimi armatorami ma właśnie powyższe na względzie. PRS jest przekonany, że realizacja celów politycznych nie powinna prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa na morzu i środowiska morskiego, zatem PRS wypełnia przypisaną sobie misję świadcząc usługi nadzoru technicznego.
W przeszłości (2012-2015) PRS podporządkował się decyzjom dotyczącym sankcji nałożonych na Iran, m.in. przez ONZ i UE i nie podejmował żadnej współpracy na rzecz irańskich statków. Niniejsze stanowisko odzwierciedla nasz aktualny pogląd w tej sprawie, uwzględniający wcześniejsze doświadczenia."
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji
Nowi wiceprezesowie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego
Bandera, armator, wynagrodzenie - marynarskie podatki w praktyce
Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających
Krzysztof Trofiniak prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.