pc/MGMiŻŚ
Minister Marek Gróbarczyk podczas wizyty w Londynie wziął udział w International Shipping Week, największej na świecie imprezie branży morskiej. Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej spotkał się także z Sekretarzem Generalnym Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Kitackiem Limem oraz brytyjskim ministrem transportu Grantem Shappsem.
Podczas spotkania z Sekretarzem Generalnym IMO minister Gróbarczyk zapowiedział, że w ciągu najbliższych dwóch lat Polska przedstawi na forum IMO szereg propozycji związanych z rozwojem edukacji morskiej. Będą to w pierwszej kolejności nowe ramy kwalifikacji dla oficerów IT na statkach. Jak podkreślał minister jest to zawód przyszłości, który odpowie na globalne wyzwania żeglugi morskiej. – Przeciwdziałanie piractwu cyfrowemu, zarządzanie statkami bezzałogowymi czy Internet rzeczy w nawigacji to tematy, z którymi już dzisiaj muszą mierzyć się marynarze – zaznaczył minister podczas spotkania.
Polska dołączy także do programu pomocy technicznej państwom rozwijającym się i będzie kontynuować wsparcie dla rozwoju szkolnictwa morskiego w Angoli i Senegalu.
Współpraca z Wielką Brytanią po Brexicie
Rozwój wymiany handlowej i transport towarów pomiędzy Polską a Wielką Brytanią był z także tematem rozmów z brytyjskim ministrem transportu Grantem Shappsem.
– Wielka Brytania to jeden z naszych największych partnerów handlowych. Eksport towarów osiąga wartość 58 miliardów złotych i stale rośnie. Wartość importu do Polski to ponad 23 miliardy. Dlatego tak ważne jest, aby Brexit nie wpłynął negatywnie na eksport polskich towarów na Wyspy Brytyjskie – podkreślał minister Gróbarczyk. Z kolei brytyjski minister podkreślał, że Wielka Brytania z uznaniem patrzy na polski wzrost gospodarczy, w tym na rozwój gospodarki morskiej i starania podjęte przez polski rząd w ostatnich czterech latach. Minister Shapps zainteresował się również specustawą o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.
Bezumowny Brexit spowoduje znaczne opóźnienie w przepływie towarów pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską, co w sposób szczególny dotknie ruch ciężarówek na linii Dover-Calais. Według dokumentu brytyjskiego ministerstwa transportu opóźnienie dla towarów i pojazdów w Dover może wynosić dwa dni, a średni czas oczekiwania na odprawę wyniesie półtora dnia. Utrudnienia w transporcie drogowym stanowią szansę na przejęcie części obrotu towarowego przez transport morski, w szczególności przez sektor połączeń kontenerowych typu short-sea.
Pod koniec sierpnia brytyjski premier Boris Johnson zapowiedział przeznaczenie 30 milionów funtów na wsparcie portów brytyjskich w zakresie utrzymania wydajności po Brexicie, w tym na przeprowadzenie drobnych inwestycji infrastrukturalnych.
W ramach londyńskiego spotkania branży morskiej minister Marek Gróbarczyk odbył rozmowy z brytyjskimi operatorami portowymi zainteresowanymi programem rozwoju polskich portów morskich. Poruszono tematy budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, portu zewnętrznego w Gdyni i portu centralnego w Gdańsku. Minister wyjaśniał, że polski parlament uchwalił specustawę portową, która ułatwi nowe inwestycje. Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zachęcał brytyjskich inwestorów do zainteresowania się rozbudową portów w Polsce. – Dostrzegłem duże zainteresowanie inwestycjami w polskich portach – stwierdził minister Gróbarczyk.
Minister Marek Gróbarczyk był gościem honorowym tegorocznej edycji London International Shipping Week jako jeden z liderów mających wpływ na branżę morską. Oprócz spotkań z inwestorami i ministrami z Wielkiej Brytanii, Norwegii, Cypru, Hong Kongu i Bahrajnu, rozmawiał także z Księżniczką Królewską Anną, która jest patronką Maritime UK.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych