pc
Klauzule dotyczące kursów walut nie znajdą się w umowie handlowej, którą USA i Japonia zamierzają podpisać przed końcem września – powiedział we wtorek minister finansów, a jednocześnie wicepremier Japonii Taro Aso.
Pytany przez dziennikarzy o planowane porozumienie, Aso odparł, że „słuszne jest” założenie, iż nie znajdą się w nim klauzule mające zapobiegać dewaluacji walut w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
Prezydent USA Donald Trump ogłosił w poniedziałek, że Waszyngton i Tokio wstępnie porozumiały się w sprawie umowy handlowej, dotyczącej m.in. wzajemnych ceł, która nie będzie wymagała zatwierdzenia przez amerykański Kongres.
Trump uskarżał się na deficyt jego kraju w wymianie handlowej z Japonią i dążył do zmniejszenia go poprzez dwustronną umowę. Waszyngton sygnalizował, że w tego rodzaju dwustronnych porozumieniach z partnerami handlowymi chciałby również umieszczać klauzule dotyczące walut.
Opierało się temu Tokio, które było wcześniej krytykowane za zapobieganie wzrostowi kursu jena na poprzez luzowanie ilościowe. Japońskie władze interweniowały w tym celu w 2011 roku po tsunami i wywołanej nim katastrofie w elektrowni atomowej w Fukushimie – przypomina agencja Reutera.
Biały dom zapowiedział, że konkretny kształt umowy handlowej z Japonią zostanie przedstawiony opinii publicznej w najbliższych tygodniach.
Podpisanie dwustronnego, japońsko-amerykańskiego porozumienia handlowego stało się koniecznością w związku z wycofaniem się przez Waszyngton w styczniu 2017 r. z wielostronnej umowy handlowej w regionie Azji i Pacyfiku, znanej jako Partnerstwo Transpacyficzne (TPP).
Ważną rolę odegrało też nowe podejście administracji Białego Domu do handlu międzynarodowego. Prezydent Trump opowiada się raczej za dwustronnymi umowami handlowymi niż za porozumieniami wielostronnymi, które ocenia jako wysoce niekorzystne dla USA.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych