pc
Prezydent Indonezji Joko Widodo oficjalnie poinformował w poniedziałek, że stolica jego kraju zostanie przeniesiona z Dżakarty, na Jawie, na wyspę Borneo, do prowincji Borneo Wschodnie.
Zdaniem Widodo operacja przeniesienia stolicy ma kosztować 466 bilionów indonezyjskich rupii (ok. 33 mld dolarów). 19 proc. tej sumy ma pokryć państwo, a reszta zostanie sfinansowana na zasadzie partnerstwa prywatno-publicznego i dzięki inwestycjom prywatnym.
Jak wyjaśnił prezydent, analizy wykazały, że "najbardziej idealnym miejscem na nową stolicę" jest rejon, na który składają się dystrykty prowincji Borneo Wschodnie - Penajam Paser Utara i Kutai Kartanegara. Leżą one na wschodnim wybrzeżu wyspy.
Agencja Kyodo podkreśla, że Widodo, prezydent i szef rządu Indonezji, planuje przenieść stolicę w ciągu 5-10 lat. Decyzja wynika m.in. ze statystyk, które w 2013 roku wykazały, że ogromny ruch i korki na ulicach Dżakarty powodują roczne straty w wysokości 56 bilionów rupii (ok. 4 mld dolarów).
Poza tym Dżakarta tonie - teren zapada się pod ciężarem konstrukcji, fundamenty są osłabione przez wodę, a poziom Morza Jawajskiego podnosi się. Według ekspertów ochrony środowiska w 2050 roku jedna trzecia Dżakarty może znaleźć się pod wodą. Najbardziej zagrożona jest północ miasta, gdzie całe dzielnice wzdłuż wybrzeża już są podtapiane. Dochodzi również zanieczyszczenie środowiska oraz zagrożenia sejsmiczne.
Dżakarta prawdopodobnie pozostanie centrum gospodarczym kraju. Jest ona drugą po Tokio aglomeracją na świecie, zamieszkaną przez prawie 32 mln ludzi. Całą wyspę Jawę, mającą powierzchnię 126,7 tys. km kwadratowych, zamieszkuje 130 mln ludzi.
Z kolei Borneo to po Grenlandii i Nowej Gwinei trzecia największa wyspa na świecie, o powierzchni 743,3 tys. km kwadratowych. Mieszka na niej niespełna 16 mln ludzi. Tylko południowa część Borneo należy do Indonezji; północne tereny wyspy należą do Malezji i Brunei.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych