ew
Dla rynków ropy najważniejszą sprawą jest teraz to, kiedy Arabia Saudyjska wznowi normalną produkcję po tym, jak po sobotnim ataku na instalacje naftowe ucierpiała zarówno produkcja ropy w tym kraju jak i jej eksport - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na październik na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 62,03 USD, po zniżce ceny o 1,38 proc.
Ropa Brent w dostawach na listopad na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 68,35 USD za baryłkę, po spadku notowań o 0,97 proc.
Dwie instalacje naftowe na wschodzie Arabii Saudyjskiej zostały w sobotę zaatakowane przez drony, w wyniku czego doszło do pożarów. To spowodowało wstrzymanie działalności dwóch zakładów naftowych, a z rynku ubyło 5 proc. globalnej podaży.
Teraz najważniejszą sprawą dla rynków pozostaje czas, w jakim uda się przywrócić normalną produkcję ropy przez Saudyjczyków.
W przypadku rynków ropy naftowej obecne zakłócenia na rynkach zalicza się do jednych z największych nagłych zakłóceń w historii, mocniejszych niż utrata ropy z Kuwejtu i Iraku w sierpniu 1990 r., kiedy Saddam Husein dokonał napaści na Kuwejt.
Według ocen Międzynarodowej Agencji Energii obecne straty na rynkach ropy z powodu zakłóceń w dostawach z Arabii Saudyjskiej są też mocniejsze niż z Iranu w 1979 r., podczas rewolucji islamskiej.
Eksperci z branży naftowej oceniali wstępnie, że Arabia Saudyjska może wznowić znaczną część wstrzymanej produkcji ropy w ciągu kilku dni, ale potrzebuje tygodni, aby przywrócić pełną moc wydobywczą.
Saudyjscy urzędnicy poinformowali jednak, że napotykają poważne zakłócenia, które mogą potrwać tygodnie, a nawet miesiące.
Niektóre kraje, m.in. USA, Japonia i Korea Południowa, przygotowują się do uruchomienia swoich rezerw strategicznych ropy naftowej, jeśli wystąpi taka potrzeba.
W poniedziałek po rozpoczęciu handlu ropa WTI w USA zyskała ponad 15 proc., a Brent na ICE zdrożała o ponad 19 proc. We wtorek rynki ropy są "względnie" spokojne, po tych "fajerwerkowych" wystrzałach cen surowca w poniedziałek.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych