ew
Ceny ropy naftowej w USA starają się odrobić straty po wtorkowym szczycie OPEC+, na którym uzgodniono cięcie produkcji surowca o kolejne 9 miesięcy. Analitycy wskazują, że wśród inwestorów odżyły obawy o perspektywy dla światowego wzrostu PKB.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na sierpień na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 56,44 USD, po zwyżce ceny o 0,32 proc.
Ropa Brent w dostawach na wrzesień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 62,59 USD za baryłkę, po wzroście notowań o 0,32 proc.
We wtorek po południu ceny WTI spadły o 4,82 proc. do 56,32 USD/b., a Brent o 4,1 proc. do 62,85 USD/b. To był najwyższy spadek cen surowca po posiedzeniu OPEC od listopada 2014 r.
Amerykański Instytut Paliw (API) podał, że zapasy ropy w USA spadły w ubiegłym tygodniu aż o 4,97 mln baryłek. Tymczasem analitycy spodziewali się ich spadku o 3 mln baryłek.
OPEC i inni producenci ropy, w tym Rosja, podpisały we wtorek deklarację o "stałej współpracy" w formacie OPEC+, którą Arabia Saudyjska nazwała porozumieniem historycznym. Jak komentuje AFP, umowa jest reakcją na wzrost eksportu ropy z USA.
Podpisana w Wiedniu, podczas szczytu OPEC i po spotkaniu pozostałych producentów, deklaracja jest "solidną podstawą współpracy" - ocenił minister energii Rosji Aleksandr Nowak.
Sekretarz generalny OPEC Mohammad Barkindo powiedział, że "deklaracja zrzesza wszystkich uczestników w sposób bardziej zinstytucjonalizowany".
Saudyjski minister energii Chalid ibn Abd al-Aziz al-Falih ocenił, że stworzenie grupy OPEC+ było konieczne, by nie dopuścić do "marginalizacji kartelu".
OPEC+ ogłosił też we wtorek, że na dziewięć miesięcy przedłuża umowę z grudnia ubiegłego roku o ograniczeniu wydobycia ropy o 1,2 mln baryłek dziennie.
Ograniczenie wydobycia surowca ma zapobiec dalszym spadkom cen, spowodowanym obawami o konsekwencje wojny handlowej między Stanami Zjednoczonymi i Chinami oraz obawami o spadek popytu.
Analitycy wskazują, że za wtorkowy spadek może wynikać z obaw o perspektywy dla światowego wzrostu PKB. W poniedziałek indeks ISM w przemyśle USA spadł w VI do 51,7 pkt.
"Obawy o dalszy wzrost gospodarczy kładą się cieniem na rynku surowców" - powiedział Howie Lee, ekonomista w Oversea-Chinese Banking.
"Rynki zaczynają się zastanawiać jak długo OPEC+ może jeszcze kontynuować cięcia w produkcji" - dodał.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych