• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

O branży morskiej i portach przyszłości na Tranport Week w Gdyni

Magdalena Czernek/gdynia.pl

07.03.2019 04:36 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski O branży morskiej i portach przyszłości na Tranport Week w Gdyni

Partnerzy portalu

O branży morskiej i portach przyszłości na Tranport Week w Gdyni - GospodarkaMorska.pl

Jak aktualnie wygląda sytuacja na rynku portowym, na jakie inwestycje w branży morskiej można liczyć w najbliższych latach i w jaki sposób finansować oraz dbać o rozwój portów? To główne tematy konferencji Transport Week, która odbywa się w Gdyni. Biorą w niej udział eksperci z różnych branż sektora morskiego i transportowego. Wspólnie wymieniają doświadczenia i rozmawiają o planach na przyszłość. W środę, 6 marca, odbyło się oficjalne otwarcie konferencji. Zakończy się ona w czwartek, 7 marca.

Transport Week to jedno z najpopularniejszych wydarzeń poświęconych transportowi i logistyce. Każdego roku impreza gromadzi ekspertów z różnych branż, w tym władz portowych, operatorów kolejowych i logistycznych, spedytorów, przedstawicieli linii żeglugowych czy firm konsultingowych. W tym roku konferencja odbywa się już po raz dziewiąty. Tym razem jej uczestnicy spotykają się w Gdyni.
 
Panele dyskusyjne i eksperckie prelekcje wygłaszane są w salach konferencyjnych hotelu Courtyard by Marriot Gdynia Waterfront. Wydarzenie rozpoczęło się we wtorek, 5 marca, od seminarium poświęconego jakości powietrza w portach. Jego uczestnicy zastanawiali się, jakie są źródła zanieczyszczeń i jak można poprawić sytuację. Jednak oficjalne otwarcie Transport Week odbyło się w środę, 6 marca. Tuż po nim rozpoczęła się główna konferencja. W inauguracji wydarzenia wziął udział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który przywitał zgromadzonych gości i życzył im owocnej dyskusji.
 
– Ta konferencja to bardzo istotny obszar debaty o przyszłości naszego miasta. Gdynia zrodziła się z morza i z budowanego portu – tak powstało miasto. Kiedy dzisiaj myślimy o przyszłości, musimy pamiętać o tym, by wykorzystywać szanse gospodarki morskiej. Należy też pamiętać o potrzebach w zakresie infrastruktury transportowej i sprawnego dostępu do portu – od strony morza, jak i od strony lądu. Budowa nowej infrastruktury, Droga Czerwona, modernizacja trasy Kwiatkowskiego to ważne elementy rozwoju miasta, ale także i portu, które są z sobą związane w sposób pełny – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Wystąpienia ekspercie rozpoczęła analiza aktualnej sytuacji rynku portowego oraz prognoza jego rozwoju do 2030 roku. Prelekcję na ten temat wygłosił Bogdan Ołdakowski, dyrektor generalny firmy Actia Forum i sekretarz Baltic Ports Organization. Był to grunt pod dalszą dyskusję. Dotyczyła ona partnerstwa między USA i Europą oraz wpływu chińskich inwestycji w portach europejskich – czy są one zagrożeniem czy szansą dla regionu Morza Bałtyckiego. Druga część konferencji dotyczyła projektów inwestycyjnych w sektorze portowym. Wizje rozwoju gdyńskiego portu do 2020 roku przedstawił Maciej Krzesiński z Portu Gdynia. Z kolei Dominik Landa z DCT Gdańsk zaprezentował trzyletni plan rozbudowy gdańskiego terminalu kontererowego. Potem Jarno Kuipers z firmy Kalmar opowiedział o tym, jak mądrze wykorzystać technologię i dane w procesie projektowania terminalu. A Alan Arent z Actemium mówił, programie rozwoju przyjaznego dla środowiska portu. Nie sposób jednak dyskutować o inwestycjach bez poruszenia kwestii finansów. Dlatego właśnie im była poświęcona ostatnia część środowej konferencji. Zaproszeni przedstawiciele Komisji Europejskiej powiedzieli o miejscu, jakie porty zajmują w planach budżetowych UE na lata 2021 - 2027. Temat ten, poszerzony o dyskusję poświęconą możliwościom poprawy dialogu pomiędzy portami, a instytucjami finansowymi, był też przedmiotem panelu, do którego zaproszeni zostali przedstawiciele Komisji Europejskiej, portów oraz organizacji zrzeszających porty. Pierwszy dzień konferencji podsumował panel dyskusyjny na temat finansowania oraz rozwoju portów. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, ESPO oraz gdyńskiego portu.

Gdynia nieprzypadkowo została wybrana na miejsce tegorocznego Transport Week.
 
– Gdynia jest szybko rozwijającym się miastem i portem. Planuje duże inwestycje, dlatego dobrze, że to właśnie w tym miejscu odbywa się dyskusja o inwestycjach portowych. Porty fińskie czy szwedzkie patrzą z dużym zainteresowaniem na inwestycje w Gdyni i innych polskich portach, bo jest to obszar wzrostu. Natomiast ludzie z polskiej branży portowej również obserwują, co się dzieje po drugiej stronie Bałtyku. Dla branży takie rozmowy mają ogromne znaczenie. Tutaj przyjeżdżają ludzie z całego rejonu Morza Bałtyckiego i rozmawiają o tym, jak w tej chwili zachowują się porty, jak wygląda rynek i jakie inwestycje planują. Rynek rozwija się szczególnie w sektorze kontenerów i przewozów promowych. Żeby z nim nadążyć potrzebne są inwestycje. Chodzi o połączenia z portem – o drogi i koleje i o tym rozmawiamy – mówi Bogdan Ołdakowski, dyrektor generalny Actia Forum i sekretarz Baltic Port Organization.

Wydarzenie przyciągnęło uwagę mediów. Z okazji rozpoczęcia konferencji swoje studio w hotelu Courtyard by Marriot Gdynia Waterfront miało Radio Gdańsk. W porannej audycji „Ludzie i pieniądze” gościli: Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni, Adam Meller – prezes zarządu Portu Gdynia oraz Przemysław Myszka – redaktor naczelny „Baltic Transport Journal”. Rozmawiali m.in. o tym, w co należy inwestować, by port był bardziej konkurencyjny oraz czy partnerstwa portów są opłacalne.
 
– Gdynia jako miasto, które narodziło się z morza, musi przykładać dużą uwagę do spraw morskich. Bardzo cieszymy się, że ta konferencja odbywa się w naszym mieście i że wrasta w kalendarz stałych imprez dotyczących transportu, gospodarki morskiej, logistyki i powiązanych branż. Ma ona charakter międzynarodowy i przyciąga wiele osób. Będziemy rozmawiać o różnych zagadnieniach – od tych czysto technicznych po takie, które dotyczą wymiany międzynarodowej. Tego rodzaju fora są miejscem, w których można mówić o problemach, które doskierwaja nam najbardziej. Ogromnie cieszymy się z dynamicznego rozwoju portu, ale doskonale wiemy, że jeśli nie zostanie rozwiązana sprawa dostępności drogowej, a zatem Drogi Czerwonej, to ten rozwój zostanie zahamowany. Liczymy na to, że to kolejne miejsce, w którym można położyć na to silny akcent – mówi Katarzyna Gruszczecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
 
Transport Week to jednak przede wszystkim istotne spotkanie dla branży morskiej i transportowej.
 
– Możemy się tutaj spotkać z kolegami z branży, wymienić doświadczenia, podzielić się naszymi planami na przyszłość. Sprawdzamy też, co jeszcze lepszego możemy zrobić dla portu. W związku z tym obecność firm zajmujących się nowoczesnymi technologiami jest niezwykle ważna. Mogą nam one zaproponować usługi i produkty, które pozwolą zwiększyć ilość przeładowywanych ładunków w gdyńskim porcie – mówi Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia.

Nie tylko konferencja

W czwartek, 7 marca, odbędzie się drugi dzień Transport Week. Będzie on poświęcony cyfryzacji, która ma teraz istotne znaczenie dla branży portowej i transportowej. O wyzwaniach i korzyściach związanych z procesem cyfryzacji w portach opowie Isabelle Ryckbost, sekretarz generalna ESPO. A koncepcję tzw. „smart ports” omówią eksperci z firm Wärtsilä oraz Royal HaskoningDHV. Konferencję zwieńczy przegląd projektów podkreślających status branży portowej jako kolebki innowacji.

Głównemu wydarzeniu towarzyszy szereg imprez. Delegaci mogli dowiedzieć się więcej o wpływie Brexitu na branżę transportową, podczas konferencji zorganizowanej przez Namiary na Morze i Handel. W ramach Innovation Day była też dyskusja o inteligentnych statkach i innowacyjnym napędzie. Natomiast 7 marca tematem dodatkowej dyskusji będzie bunkrowanie LNG

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.