pc
Niewielki spadek przeładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście po dwóch pierwszych miesiącach tego roku. Porty zakończyły je z wynikiem 4 503,6 tys. t przeładowanych towarów. To o 2,2% mniej niż w analogicznym okresie 2018 r., kiedy przeładowano 4 608,9 tys. t.
W styczniu i w lutym tego roku w zespole portów Szczecin-Świnoujście największy spadek zanotowano w przeładunkach kontenerów. Porty osiągnęły wynik 9 655 TEU, czyli mniej o 31,2% niż w tym samym czasie w 2018 r. – 14 040 TEU. O 54,7% spadły także przeładunki rudy: z 583,8 tys. t w pierwszych dwóch miesiącach 2018 r. do 264,4 tys. t w 2019 r. Mniej o 2,9% było również przeładunków drobnicy, w tym drobnicy promowej: 2 126 tys t. w 2019 r. do 2 190,3 tys. t przeładowanych w 2018 r. Spadły także przeładunki zboża: ze 151,1 tys. t w 2018 r. do 145 tys. t w 2019 r. (spadek o 4%).
Po dwóch miesiącach tego roku wzrost zanotowano natomiast w przeładunkach drewna: 46,3 tys. t w 2019 r. do 1,4 tys. t w 2018 r. O 43% zwiększyły się także przeładunki ropy i przetworów: z 537,8 tys. t do 768,9 tys. przeładowanych ton w 2019 r.
2018 rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem przekraczającym 28,6 mln t obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5% wobec 2017 roku. Zarząd portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się i w tym roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln t obsłużonych towarów.
Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym ładunki drobnicowe stanowią 47%, masowe stałe 39%, zaś masowe płynne 14%. Świnoujski terminal promowy to lider połączeń promowych na południowym Bałtyku. Aktualnie połączenia ze Szwecją z portami w Trelleborgu i Ystad obsługuje w zależności od dnia 11-13 promów.
Zarządu portu, jak i spółki portowe, podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020, kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd będzie modernizował nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego – parametry nabrzeży dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, tj. 12,5 m. W obu portach będzie także rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowany zostanie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego. Z kolei w gazoporcie powstanie nowe stanowisko do redystrybucji LNG. Świnoujski port zyska także nabrzeża głębokowodne.
Ponadto w najbliżej przyszłości realizowane będą inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek