ew
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju rusza z procesem wyboru doradcy dla Budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, planowanego do realizacji przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.
- „Budowa Portu Zewnętrznego to kluczowa inwestycja wpisująca się w Program Rozwoju Polskich Portów Morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). To również największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego” - podkreślał niedawno Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Zakres prac przyszłych doradców obejmie zagadnienia prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne. Znajdzie się w nim również analiza przedrealizacyjna z oceną efektywności przedsięwzięcia. Jak czytamy na stronie Forum PPP: "Zakres zadań doradców obejmować może również przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej do pozyskania finansowania z funduszy UE, podręcznika zarządzania umową o partnerstwie publiczno-prywatnym, raportu końcowego czy korektę analiz i dokumentów wynikająca z ocen eksperckich i opinii instytucji UE."
Przypomnijmy tylko, że koncepcja budowy Portu Zewnętrznego jest podstawą do jego sprawnego oraz efektywnego funkcjonowania w przyszłości. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego. Warto w tym miejscu podkreślić, że w mijającym właśnie roku Port Gdynia znów pobił rekordy przeładunków. To daje solidną podstawę i potwierdzenie, że obrana ścieżka rozwoju Portu Gdynia jest właściwa. Nowa inwestycja to nie tylko port i infrastruktura służąca lepszej komunikacji z centrum Polski. To także ocena warunków środowiskowych i ekologicznych akwenu na którym ma powstać Port Zewnętrzny – w ramach przygotowań do wbicia przysłowiowej pierwszej łopaty prowadzony jest m. in. monitoring przyrodniczy przez specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego. Wykonywane są też inne bardzo istotne badania związane choćby z modelowaniem hałasu jaki może emitować nowy port aby maksymalnie ograniczyć lub wręcz wyeliminować jego emisję na dzielnice mieszkalne i biurowe. Jest to niezwykle istotne, bo w swoim podstawowym założeniu Port Zewnętrzny to jednocześnie koncepcja budowy „green and smart port” - czyli portu ekologicznego.
Projekt zakłada budowę nowej głębokowodnej (również dla największych statków oceanicznych) infrastruktury portowej w Porcie Gdynia w skład której wejdą terminale: kontenerowe, uniwersalne oraz potencjalnie paliwowe.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie