pc
Umowa na budowę publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia zostanie podpisana 28 lutego. Jedną z najważniejszych inwestycji dla rozwoju gdyńskiego portu wykona Korporacja Budowlana DORACO. Terminal ma być gotowy w 2021 r.
– Oczywiście liczymy, że dalej będziemy obsługiwać Stena Line, ale liczymy również na naszych polskich armatorów. Nie zapominajmy o Polskiej Żegludze Bałtyckiej i Polskiej Żegludze Morskiej. Terminal będzie otwarty, nie będzie jednego partnera biznesowego. Każdy, kto spełni warunki portu, będzie mógł z niego korzystać – powiedział w audycji „Ludzie i pieniądze” w Radiu Gdańsk Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowoczesny terminal promowy powstanie w centralnym punkcie Portu Wschodniego, przy skrzyżowaniu głównych arterii: ulic Polskiej i Chrzanowskiego, łączących się na Rondzie Karlskrona. W ramach projektu przebudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe do nowego terminalu, tory i rozjazdy kolejowe, oraz nabrzeża: Polskie i Fińskie, aby zapewnić ich trwałość w związku planowanym dostępem większych jednostek do gdyńskiego portu. Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.
Umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych wchodzących na rynek żeglugowy promów pasażerskich o długości do ok. 245 m – obecny terminal obsługuje promy o długości do ok. 175 m.
Szacowany koszt inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia to ok. 180 mln zł, z czego ok. 116 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.
W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam ponad 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych