pc
Umowa na budowę publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia zostanie podpisana 28 lutego. Jedną z najważniejszych inwestycji dla rozwoju gdyńskiego portu wykona Korporacja Budowlana DORACO. Terminal ma być gotowy w 2021 r.
– Oczywiście liczymy, że dalej będziemy obsługiwać Stena Line, ale liczymy również na naszych polskich armatorów. Nie zapominajmy o Polskiej Żegludze Bałtyckiej i Polskiej Żegludze Morskiej. Terminal będzie otwarty, nie będzie jednego partnera biznesowego. Każdy, kto spełni warunki portu, będzie mógł z niego korzystać – powiedział w audycji „Ludzie i pieniądze” w Radiu Gdańsk Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowoczesny terminal promowy powstanie w centralnym punkcie Portu Wschodniego, przy skrzyżowaniu głównych arterii: ulic Polskiej i Chrzanowskiego, łączących się na Rondzie Karlskrona. W ramach projektu przebudowane zostaną m.in. drogi dojazdowe do nowego terminalu, tory i rozjazdy kolejowe, oraz nabrzeża: Polskie i Fińskie, aby zapewnić ich trwałość w związku planowanym dostępem większych jednostek do gdyńskiego portu. Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.
Umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych wchodzących na rynek żeglugowy promów pasażerskich o długości do ok. 245 m – obecny terminal obsługuje promy o długości do ok. 175 m.
Szacowany koszt inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia to ok. 180 mln zł, z czego ok. 116 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.
W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam ponad 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie