Już w październiku Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny ogłosi inicjatywę “Czas na Niebieski Ład UE” oraz wezwie Komisję Europejską, aby zaczęła traktować wodę jako priorytet w swoim programie na 2024 rok. Obecnie trwają pracą nad przygotowaniem agendy pod największy projekt w historii Starego Kontynentu w dziedzinie niebieskiej infrastruktury, którego Polska może stać się ważnym beneficjentem.
Latem tego roku zespoły robocze Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego będą wypracowywać rozwiązania, aby „Niebieski Ład” był jak najbardziej kompleksowy i dotarł do jak najszerszego grona Europejczyków, uwzględniając kwestie związane z gospodarowaniem wodą, poprawą jej dostępności, a także ochroną dostępnych zasobów z powodu zbliżającego się niedoboru wody w całej Europie. Wydatki, jakie kraje Unii Europejskiej planują przeznaczyć do końca dekady na inwestycje w błękitną infrastrukturę będą potężnym zastrzykiem finansowym dla gospodarki i całej branży wodnej.
- Czas na „Nowy Niebieski Ład dla Unii Europejskiej”. Priorytetem jest teraz przygotowanie się do tego, aby Polska była gotowa do nowych przepisów i mogła mieć znaczący udział w pracach nad unijną strategią wodną. Potrzebujemy konkretnych projektów infrastrukturalnych oraz zmian w prawie zarówno zamówień publicznych, jak i zasad, na których udzielamy wsparcia finansowego – podkreślił przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich Marek Kowalski.
W sytuacji, gdy nakłady na gospodarkę wodną w Polsce spadają, a władze nie korzystają ze środków z Krajowego Planu Odbudowy, pozostaje kluczowe, aby stało się możliwe uczestniczenie w podziale pieniędzy na ekologiczną infrastrukturę, która niesie ze sobą również pozytywne przesłanki w globalnym podejściu. Firmy chcące wziąć udział w tym przedsięwzięciu podkreślają, że to zaangażowanie uznają za niezbędne w ich strategii działania w przyszłości.
- Chcemy, aby w obowiązkowych kryteriach przetargowych dotyczących inwestycji Niebieskiego Ładu obowiązkowo były uwzględniane czynniki środowiskowe. Jako firma mieliliśmy przyjemność gościć u siebie w fabryce przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, jak i Komisji Europejskiej. Przygotowania do ogłoszenia planu działań są bardzo zaawansowane mamy nadzieję na silną reprezentację głosu także z naszego regionu Europy – podkreślił dyrektor zarządzający Amiblu Poland Tomasz Wojtczak.
Integralną częścią Europejskiego Niebieskiego Ładu będzie rozwinięcie i uzupełnienie programu Europejskiego Zielonego Ładu, m.in. o zrównoważone zamówienia publiczne jako dźwigni dla zielonej transformacji ekologicznej wśród państw członkowskich. UE chce przyjąć wiodącą rolę w powiązaniu zrównoważonego rozwoju z zamówieniami publicznymi. Kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju muszą być obok czynników finansowych istotnym elementem przy udzielaniu zamówień publicznych.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych