• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W przyszłym tygodniu ponownie ruszają prace przy budowie kładki na Wyspę Spichrzów

pc/gdansk.pl

15.11.2018 20:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W przyszłym tygodniu ponownie ruszają prace przy budowie kładki na Wyspę Spichrzów

Partnerzy portalu

W przyszłym tygodniu ponownie ruszają prace przy budowie kładki na Wyspę Spichrzów - GospodarkaMorska.pl

W przyszłym tygodniu w Gdańsku ponownie ruszają prace przy budowie kładki przez Motławę na Wyspę Spichrzów – poinformował portal trojmiasto.pl. Obrotowy obiekt połączy Długie Pobrzeże, na wysokości ul. Św. Ducha, z północnym cyplem wyspy. Przeprawa ma być gotowa w przyszłym roku.

Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria Development Gdańsk, która odpowiada za zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów, poinformował portal trojmiasto.pl, że obecnie w halach produkcyjnych powstają elementy urządzenia, które będą służyły do sterowania kładką. Dodał, że budowlańcy pojawią się na Motławie w przyszłym tygodniu, wraz z rozpoczęciem betonowania konstrukcji wyspy.

– Zasadnicze prace przy kładce powinny być zakończone przed sezonem turystycznym. Natomiast czynności formalno-administracyjne będziemy wykonywać jeszcze w wakacje, by nie przeszkadzać wodniakom – powiedział portalowi trojmiasto.pl Kurbiel.

Budowę obrotowej przeprawy na Wyspę Spichrzów rozpoczęto w maju tego roku. Wykonano wtedy m.in. prace związane z budową podstawy do posadowienia kładki. Roboty przerwano jednak w czerwcu, wraz z rozpoczęciem sezonu turystycznego.

Kładka łącząca ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów będzie miała 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Fundament przeprawy przypominający wynurzającą się łódź podwodną zostanie wykonany z trzech żelbetowych części o wadze co najmniej 100 t. Na środkowej zamontowany zostanie mechanizm obrotowy. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Będzie to efemeryczna, minimalistyczna struktura, która zostanie wykonana częściowo z polerowanej stali nierdzewnej. Kładka po bokach będzie wykończona szklanymi elementami podświetlanymi po zmierzchu.

Przeprawa będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał zostanie wysłany do pracownika obsługi, który będzie otwierał mostek za pomocą pilota. Zajmie to dwie minuty. Jeżeli mechanizm zawiedzie, kładka będzie przesuwana siłą ludzkich mięśni, co może potrwać ok. 15 min. W takim przypadku do końców obiektu podczepiane będą liny, przenoszone na drugą stronę brzegu.

Przejście nad wodą nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji. Jej koszt to 10 mln zł.

Kładka na Wyspę Spichrzów to inwestycja realizowana przez prywatną spółkę Granaria Development Gdańsk, która odpowiada za zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów. Powstaną tam mieszkania, hotele, a także różnego rodzaju lokale usługowe. Spółka sfinansuje także budowę mariny oraz przekształcenie Mostu Stągiewnego w zwodzony.

Budowę kładki na Wyspę Spichrzów zapowiadano od ponad roku, a pierwsze prace miały rozpocząć się jesienią 2017 r. Przeciągały się jednak formalności proceduralne, w tym te związane z umową użyczenia terenu inwestycji od Urzędu Morskiego. Deweloper musiał także uzyskać zgodę ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na zawarcie takiej umowy z Urzędem Morskim. Trzeba było również przeprowadzić wstępne prace rozpoznawcze akwenu, w tym jego podłoża.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.