GospodarkaMorska.pl/PAP
Norweski koncern naftowy Statoil ogłosił we wtorek, że nie będzie używać śmigłowców Super Puma, które produkcje Airbus.Ten sam koncern miał dostarczyć dla polskiej armii śmigłowce Caracal.
- Nie mamy żadnych planów dotyczących używana tego typu śmigłowców - powiedział rzecznik Statoil, Morten Eek. Obecnie firma wykorzystuje śmigłowce S-92 Sikorsky.
Śmigłowce Super Puma EC225 zostały uziemione po tragicznym wypadku, w który jeden z nich rozbił się kilka miesięcy temu na niewielkiej wyspie Turoy w pobliżu Bergen w południowo-zachodniej Norwegii. Wszystkie 13 osób, które znajdowały się na pokładzie maszyny, zostały uznane za martwe. Śmigłowiec wracał z platformy wiertniczej Gullfaks B koncernu Statoil, położonej na Morzu Norweskim.
Super Puma znalazł się wcześniej w polu zainteresowania norweskiego zarząd lotnictwa cywilnego. W 2012 roku wystąpiły problemy z tym modelem śmigłowca, gdy wykryto nieprawidłowości w przekładni głównej wirnika nośnego. W 2012 i 2013 roku obowiązywały restrykcje dotyczące lotów tym modelem.
Eurocopter Super Puma to średni, dwusilnikowy śmigłowiec transportowy zaprojektowany i produkowany przez francuską firmę Aérospatiale, a później przez europejskie konsorcjum Eurocopter Group, który wchdzi w skład Airbusa. Większa wersja rozwojowa śmigłowca Aérospatiale SA 330 Puma, używana przeważnie do obsługi platform wiertniczych i innych celów cywilnych.
Super Puma w liczbach
Prędkość maksymalna: 276 km/h
Ciężar: 5 256 kg
Zasięg: 838 km
Długość: 20 m
Prędkość przelotowa: 262 km/h
Typ silnika: Turbomeca Makila
Pierwszy lot: 27 listopada 2000
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek