Marek Nowak
Zwycięski projekt bezzałogowej jednostki hydrograficznej do pomiaru barymetrycznego AutoDron, a także inne projekty startupów związanych z branżą morską jeszcze w tym kwartale zadomowią się w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER.
Nie wiadomo jeszcze dokładnie, które z projektów i w jakim zakresie skorzystają z pomocy STARTERA, przypomnijmy więc, że podczas wydarzenia Maritime Startup, które zapowiadało powstanie inkubatora morskiego tworzonego przez STARTER, GARG i Zarząd Portu Gdańskiego SA, zaprezentowało się 11 firm, z których część pracuje już rozwojem swoich projektów.
Duża część spośród tych firm w naturalny sposób związana jest z technologiami informatycznymi. Quotiss z Warszawy pracuje na przykład nad stworzeniem aplikacji, która pozwala wyliczyć stawki frachtowe w transporcie morskim, a kolejna ze stołecznych firm biorących udział w prezentacji - Mlog - nad systemem do organizacji przetargów, analizy i kontroli cen transportu morskiego FCL i LCL, Transit Time, a także wypłynięć, wpłynięć i odprawy kontenerów. Gdańskie przedsiębiorstwo HTPCS ma natomiast na celu integrację uczestników obrotu portowo-morskiego dostarczając im innowacyjne rozwiązania informatyczne (PCS), zaś DATACOMPASS Observer z Tczewa koncentruje się na monitoringu wykrywania zagrożeń na morzu.
Morskie startupy to często jednak także projekty związane z budową poważnych konstrukcji takich jak elektrownie wiatrowe. IPI - Industrial Power Island z Gdańska proponuje system dostaw energii elektrycznej w oparciu o turbiny wiatrowe, podobnie zresztą jak firma Y2H - Power Bank Barge, która także proponuje portom generowanie zielonych źródeł energii.
PROFESSIONAL CONTAINER SERVICE 24/7 wyszedł natomiast z inicjatywą wprowadzenie nowatorskich rozwiązań związanych z naprawą, wzmocnieniami i wymianą poszycia kontenerów.
W sektorze stoczniowym pragnie zaistnieć startup YERHO z Gdańska, którego założyciele przyjęli za cel produkcję designerskich łodzi elektrycznych, a Ecoexhaus z Warszawy, skupia się na oczyszczanie spalin dla statków i jachtów.
Dla żeglarzy sportowych ma być natomiast przeznaczony system zarządzania i prezentowania MyLiveRegatta dedykowany organizatorom regat.
Część z tych innowacyjnych rozwiązań może już w niedalekiej przyszłości zmienić obraz Portu Gdańsk i nie tylko. Firmy biorące udział w inkubacji otrzymają wsparcie mentorów dopasowane do ich potrzeb, a ponadto dostęp do dedykowanej Inkubatorowi Morskiemu przestrzeni w Gdańsku, gdzie młode firmy będą mogły skorzystać z pomieszczeń biurowych i coworkingu.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie