Jak poinformowało RMF FM, na 27 stycznia zaplanowana jest rozprawa w procesie aresztowanego półtora roku temu w Meksyku polskiego kapitana Andrzeja Lasoty. Nie jest jednak pewne, że dotrą na nią choćby w wirtualnej formie eksperci prawa i transportu morskiego, broniący oskarżonego.
Polski kapitan został zatrzymany pod koniec lipca, w porcie Altamira w Meksyku.
Na masowcu UBC Savannah, któremu dowodził, służby portowe znalazły pod przewożonym koksem metalurgicznym prawie 240 kilogramów kokainy. Nikt nie wie jak się tam znalazły i nikt nie próbował tego wyjaśnić. Pierwotnie aresztowano całą załogę - 19 Filipińczyków i 3 Polaków - jednak do dziś w więzieniu pozostaje tylko kapitan Lasota. Jego rodzina przeżywa dramat, a on więziony jest w nieludzkich warunkach.
Za nielegalny przemyt grozi do 10 lat więzienia jednak z zeznań członków załogi wynika, że nielegalne substancje znalazły się na statku bez ich wiedzy.
Termin rozprawy w sprawie kapitana Lasoty wyznaczono na środę, 27 stycznia, ale porządek rozpraw może zakłócić pandemia koronawirusa. W sądzie mieli zostać bowiem przesłuchani eksperci dziedziny prawa i transportu morskiego, ale ponieważ kilkoro z nich ma przylecieć z Wielkiej
Brytanii, która na początku stycznia została praktycznie całkowicie
zamknięta, nie wiadomo jeszcze czy do rozprawy w ogóle dojdzie.
Jak informuje RMF FM, sąd początkowo wydał zgodę na przesłuchanie za pośrednictwem wideokonferencji, ale zażalenie w tej sprawie zgłosiła miejscowa prokuratura. Nie jest jasne, czy sprawa zostanie odroczona czy też sędziowie uznają, że eksperci, o których powołanie wnioskowali obrońcy kapitana Lasoty, nie stawili się i poprowadzą proces bez wysłuchania ich opinii.
Nieobecność ekspertów oznacza brak możliwości pełnej obrony dla kapitana Lasoty, a to może to ułatwić jego skazanie. Żona zatrzymanego Polaka, walcząca jego uwolnienie, w rozmowie z reporterem RMF FM skomentowała: "Nie wiem, czy mi wystarczy sił, żeby to wszystko wytrzymać".
Na podstawie zeznań przesłuchanych do tej pory osób wiadomo, że kapitan Lasota ma odpowiadać przed sądem jako bezpośredni sprawca nielegalnego przemyt. Meksykańska prokuratura wniosła do sądu o karę nie niższą niż 10 lat więzienia, karę grzywny oraz zawieszenie praw obywatelskich na czas odbywania kary.
O dramacie rodziny kapitana Lasoty pisaliśmy TUTAJ.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych