Siły morskie regularnie współpracują z wojskami lądowymi podczas ćwiczeń i operacji. Przykładem wspólnych działań jest procedura transportu techniki wojskowej drogą morską. Pozwala to na łączenie i wykorzystywanie zdolności bojowych Marynarki Wojennej oraz Wojsk Lądowych, stanowiąc przykład interoperacyjności Sił Zbrojnych RP. W Porcie Wojennym Świnoujście miał miejsce 17 marca praktyczny trening załadunku żołnierzy i sprzętu 17. Brygady Zmechanizowanej na pokład okrętu transportowo-minowego typu Lublin, ORP Toruń, wchodzącego w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych.
W ramach współpracy pomiędzy jednostkami 8. FOW i 17. BZ na pokład okrętu t załadowano pojazdy wojskowe, a także zaokrętowano kilkudziesięciu żołnierzy. Po zakończeniu procedury załadunku ORP Toruń opuścił świnoujski port i skierował się na wody Zatoki Pomorskiej, gdzie przez kilka dni były prowadzone wspólne ćwiczenia. W ich trakcie przeprowadzono m.in. strzelania artyleryjskie oraz strzelania sytuacyjne na morzu z broni służbowej. Doskonalono także procedury desantowe mające na celu sprawne opuszczenie jednostki we wskazanym rejonie, w tym wyładunku na nieprzygotowany brzeg, czyli pozbawiony infrastruktury portowej.


Głównym celem tego typu treningów jest praktyczne sprawdzenie możliwości oraz wariantów załadunku techniki wojskowej na okręt. Doskonalona jest metodyka wprowadzania pojazdów na ich pokład oraz procedury związane z bezpieczeństwem operacji transportowych. O ile dla marynarzy jest to rutynowe zadanie, o tyle dla żołnierzy Wojsk Lądowych jest to często nowe doświadczenie. Po zaparkowaniu pojazdów załoga zabezpieczyła sprzęt odpowiednio do morskiej podróży, a zaokrętowani żołnierze musieli zapoznać się z okrętem, poznać zasady bezpieczeństwa obowiązujące na pokładzie oraz przejść podstawowe szkolenie z zakresu ratownictwa morskiego.
Tego typu ćwiczenia to okazja do poszerzania współpracy pomiędzy siłami wchodzącymi w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża ze Świnoujścia oraz 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej przed realizacją przyszłych zadań. To również doskonały przykład interoperacyjności Sił Zbrojnych, która poprzez łączenie i wykorzystywanie wspólnych zdolności bojowych, jest kluczowa do efektywnego prowadzenia operacji połączonych.
***
Okręty Transportowo - Minowe proj. 767, typu Lublin zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku. Aktualnie w służbie jest pięć jednostek tej serii. Są one przeznaczone do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego.
Okręty mogą wspólnie przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony jednorazowo np. z ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych.
Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. W ramach swoich zadań może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach