Firma Cleantech TECO 2030 podpisała umowę z UiT The Arctic University of Norway w zakresie współpracy nad badaniami nad wodorem i ogniwami paliwowymi.
Produkcja wodorowych ogniw paliwowych do użytku w przemyśle morskim jest wciąż na wczesnym etapie, a kompetencje w Norwegii w zakresie rozwoju ogniw paliwowych są obecnie ograniczone.
TECO 2030 i UiT będą również wspólnie identyfikować i współpracować przy tworzeniu projektów związanych z wodorem do zastosowań morskich i lądowych. Będą prowadzić projekty badawcze i współpracować w zakresie zwiększania wydajności urządzeń do produkcji ogniw paliwowych.
Wydział oferuje kursy w zakresie H2 i ogniw paliwowych i ma siedzibę w Narwiku w północnej Norwegii. W tym samym mieście TECO 2030 pracuje obecnie nad uruchomieniem pierwszej w Norwegii produkcji wodorowych ogniw paliwowych na dużą skalę. Centrum Innowacji w Narwiku będzie połączeniem fabryki i centrum innowacji. Tutaj firma będzie produkować wodorowe ogniwa paliwowe, które są specjalnie zaprojektowane do użytku na statkach.
W ramach umowy TECO 2030 przyczyni się do usprawnienia badań i edukacji UiT w zakresie wodorowych ogniw paliwowych. Da to naukowcom i studentom wydziału możliwość korzystania z obiektów testujących ogniwa paliwowe w Centrum Innowacji.
Firma rozwija ogniwa paliwowe wspólnie z austriacką firmą AVL zajmującą się technologią układów napędowych. Tymczasem jest w trakcie opracowywania szczegółowych planów fabryki i jej linii produkcyjnych. Instalując ogniwa paliwowe, statki mogą przestawić się z paliw kopalnych na H2 i zredukować emisje do zera. Mogą być również używane podczas postoju w porcie, załadunku i rozładunku, umożliwiając bezemisyjną pracę na nabrzeżu.
TECO 2030 dostarcza technologię, która pomaga statkom zmniejszyć ich wpływ na środowisko i klimat. Oprócz wodorowych ogniw paliwowych opracowuje systemy wychwytywania dwutlenku węgla i oczyszczania gazów spalinowych dla przemysłu morskiego.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym