Nie możemy być aż tak naiwni - ocenia szwedzka gazeta "Svenska Dagbladet", odnosząc się do ujawnionego przez media przypadku pochodzącego z Rosji szefa operatora jedynego w Szwecji gazociągu.
Przedsiębiorstwo, którego dotyczy sprawa, to spółka Nordion Energi, będąca właścicielem magistrali gazowej, ciągnącej się od Trelleborga na południu Szwecji do Stenungsund na północ od Goeteborga.
Z przesyłanego tą drogą błękitnego paliwa korzystają m.in. zakłady Volvo Cars, SKF, Preem, a także Nordic Sugar. "Paliwo służy też, na przykład, do produkcji środków chemicznych, wykorzystywanych przez szwedzkie gminy do uzdatniania wody" - podkreśla gazeta.
W dodatku, jak przypomina "Svenska Dagbladet", infrastruktura ta jest bardzo wrażliwa, składa się z jednej nitki poprowadzonej po dnie morza do Szwecji z Danii. Sieć nie posiada magazynów, co w razie sabotażu grozi paraliżem przemysłu.
Tygodnik "Fokus" ujawnił w ubiegłym tygodniu, że wysokim menedżerem ds. strategii i członkiem zarządu firmy Nordion Energi jest mężczyzna pochodzenia rosyjskiego, który często przebywał w Rosji prywatnie i służbowo, a ponadto odwiedzał Turcję i Kazachstan. Do zeszłego roku był on żonaty z Rosjanką, ona i ich wspólne dziecko wyjechali do Rosji i osiedlili się w Noworosyjsku, położonym niedaleko zaanektowanego Krymu.
Komentator "Svenska Dagbladet" zauważa, że mężczyzna z uwagi na swoje powiązania nie powinien zajmować tak wysokiego stanowiska w spółce energetycznej w krytycznym sektorze. Według publicysty sprawą powinien zająć się z ramienia państwa Urząd ds. Energii, a spółka Nordion Energi zostać zobowiązana do działań z uwagi na bezpieczeństwo, w tym kontroli swoich pracowników.
Jak podała gazeta "Fokus", po ujawnieniu rosyjskich związków wysokiego menedżera został on usunięty z zajmowanego stanowiska.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)
zys/ mal/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych