Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom gospodarczym wynikającym z postępującego rozwoju branży offshore wind, Szkoła Morska w Gdyni wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych przygotowała opis kwalifikacji dla monterów turbin wiatrowych.
Nowe inwestycje na Bałtyku napędzają dynamiczny rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej (MEW), co powoduje bardzo duże zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę, która będzie mogła podjąć się zadań właściwych dla tej branży. Szkoła Morska w Gdyni już od 30 lat działa na rzecz edukacji dla branży morskiej. Od 20 lat szkoli również na potrzeby offshore, a od 10 – dla offshore wind. To doświadczenie uzasadnia wybór instytucji jako partnera w opisie kwalifikacji rynkowych dla MEW.
Kwalifikacje rynkowe to zestawy efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności sformułowane przez środowiska branżowe na podstawie ich fachowego przygotowania i zgromadzonych doświadczeń. Kompetencje w zakresie określonej kwalifikacji można pozyskać w dowolny sposób – w szkole lub na studiach, ale również na kursach i szkoleniach, a nawet poprzez uczenie się nieformalne np. w trakcie praktyki zawodowej. Weryfikacja następuje podczas niezależnego egzaminu, zaś potwierdzeniem kwalifikacji jest certyfikat wydawany przez uprawnione do tego instytucje.
Szkoła Morska jako długoletni i doświadczony partner podjęła się z nami trudnego zadania, czyli zebrania i opisania tych umiejętności, które są szczególnie istotne dla kogoś, kto będzie pełnił rolę montera farm wiatrowych – mówi Dorota Heiza, regionalny lider ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Współpraca zaowocowała opisem kwalifikacji Montowanie turbin wiatrowych (WTG – Wind Turbine Generator). Obejmuje ona umiejętności niezbędne w pracy monterów, m.in. obsługę specjalistycznych narzędzi czy pracę z komponentami wież.
Trzeba podkreślić, że we współczesnej rzeczywistości rynkowej coraz częściej mówimy nie o zawodzie i wykształceniu, ale o kompetencjach i kwalifikacjach. Kwalifikacje można porównać do klocków, z których buduje się różne konstrukcje. Jedne klocki są uniwersalne, inne specyficzne, ale możliwości ich łączenia, jak i dołączania nowych, pozostaje wiele. Dziś pracując na danym stanowisku wykorzystujemy wiele kompetencji, często z różnych obszarów, a dynamicznie zmieniające się warunki pracy, w tym rozwój technologii, zmuszają nas do ciągłego zdobywania nowych. Nie inaczej jest w offshore wind, gdzie potrzebny jest cały szereg rozmaitych kompetencji – od tych związanych z bezpieczeństwem, aż po umiejętności stricte techniczne, które pozwalają precyzyjnie wykonywać określone prace na wysokościach i w trudnych warunkach atmosferycznych. To zatem dopiero początek współpracy Instytutu ze Szkołą.
Na pewno nie będzie to ostatnia kwalifikacja, którą będziemy wspólnie opisywać – zapewnia Dorota Heiza.
Szkoła Morska jest miejscem, które znakomicie przygotowuje do nabycia kwalifikacji w branży MEW. Dysponuje bowiem odpowiednim zapleczem oraz doświadczoną ekipą dydaktyczną. Bogata oferta specjalistycznych szkoleń oraz kursów została zaprojektowana tak, aby polski sektor offshore wind mógł być zasilany coraz lepiej wykwalifikowaną kadrą.
***
Szkoła Morska w Gdyni Sp. Z O.O. jest firmą istniejącą od 1998 roku. Spółka prowadzi:
Szkoła Morska w Gdyni jest członkiem założycielem Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz członkiem Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej i Polskiego Forum Przemysłów Morskich. Szkoła działa aktywnie w Polskim Klastrze Morskim, będąc w jego władzach.
W lipcu 1998 roku Szkoła uzyskała międzynarodowy certyfikat jakości wg standardów ISO 9001:2000 w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń o profilu morskim, przyznany przez Lloyd’s Register Quality Assurance. Kadra dydaktyczna składa się ze 130 najlepszych w swojej dziedzinie dydaktyków i praktyków z długoletnim doświadczeniem zawodowym w pracy na statkach morskich, w tym instrumentalnych Akademii Morskiej w Gdyni, aktualnie Uniwersytetu Morskiego, w przedsiębiorstwach żeglugowych i Administracji Morskiej oraz w zarządzaniu placówkami w tym SDK (Studium Doskonalenia Kadr).
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży