Z Nabrzeża Kutrowego w Gdyni 6 czerwca o godz. 16.00 wyruszył w podróż na norweski Spitsbergen statek należący do Uniwersytetu Morskiego. Będzie to pierwszy tegoroczny rejs Horyzontu II po remoncie.

Podróż ma charakter badawczo-szkoleniowy, a biorą w niej udział studenci Wydziału Elektrycznego UMG, odbywający praktykę morską, a także grupa polarników z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, która zmieni zespół aktualnie przebywających naukowców w polskiej stacji polarnej w Hornsund. Spitsbergen to największa wyspa Norwegii, położona w archipelagu Svalbard, na Morzu Arktycznym.

Polska Stacja Polarna Hornsund im. Stanisława Siedleckiego to całoroczna polska stacja badawcza funkcjonująca od 1957 roku. Jest zarządzana przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, który zajmuje się obsługą organizacyjno-logistyczną placówki oraz przygotowuje coroczne wypraw polarne, których członkowie odpowiadają za realizację programu monitoringu i bieżące funkcjonowanie stacji. Ponadto, w sezonie wiosennym i letnim, projekty badawcze realizują w stacji naukowcy z kilkudziesięciu jednostek z kraju i zagranicy, reprezentujący różnorodne dziedziny nauki. Osoby pracujące w bazie zajmują się m.in. realizacją pomiarów geomagnetycznych, a także badaniami środowiskowymi. Spitsbergen stanowi tu niezwykle ważne laboratorium przyrodnicze, a odbywające się tu prace pozwalają prognozować zarówno tendencje zmian klimatu na półkuli północnej jak i rozpoznawać procesy sejsmiczne, przyrodnicze oraz oceanologiczne.


Statek naukowo-badawczy MS Horyzont II regularnie bierze udział w polskich projektach polarnych i rejsach arktycznych. Stanowi wręcz ich integralną część, bez których nie mogłyby być w tej formie realizowane. Został zbudowany w 2000 oku w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Matką chrzestną została Hanna Gronkiewicz-Waltz, pierwszym kapitanem zaś kpt. ż. w. inż. Julian Witkowski. Ma 56,34 metra długości, a jego pojemność brutto sięga 1361 ton. Załoga liczy 16 osób, ale umożliwia zabranie łącznie do 57, w tym studentów, praktykantów i naukowców. Służy do zaopatrywania bazy polarnej w kluczowe zapasy, a także stale uczestnicy w międzynarodowych projektach naukowych, związanych m.in. eksploracją archipelagu Svalbard, bogatego w zatoki i fiordy. W swoim wyposażeniu posiada m.in. system DGPS, radar 10 cm i 3 cm, ARPA, mapę elektroniczną, żyrokompas, autopilota, echosondę Koden z monitorem struktury dna, kompas magnetyczny, echosondę badawczą ELAC z digitizerem, odbiornik map faksymilowych, system łączności GMDSS, a także silnik średniobrotowy 1280 kW i trzy agregaty prądotwórcze. Posiada klasę lodową L2 AUT według klasyfikacji Polskiego Rejestru Statków.

Rejs na Spitsbergen potrwa tydzień. Do Gdyni statek powróci 26 czerwca.