27 lutego odbyło się zebranie Stałego Komitetu Rady Ministrów. W jego trakcie zapadła decyzja o zabezpieczeniu budżetu dla budowy infrastruktury dostępowej dla terminala gazowego FSRU, który powstanie w Zatoce Gdańskiej. Zwiększy tym samym krajowe bezpieczeństwo energetyczne.
Jak poinformował na portalu X (dawniej Twitter) sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, przygotowane w ten sposób środki pozwolą na przygotowanie statku, który zostanie przeznaczony do funkcji Przeznaczony do regazyfikacji (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit) LNG. Oznacza to procesowe magazynowanie gazu odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.
Jak wspomniał również wiceminister, podczas zebrania przyjęto także
projekt ustawy, dzięki której armatorzy jednostek rybołówstwa
rekreacyjnego, dostaną wsparcie państwa w związku z wprowadzonym przez
KE zakazem połowu dorsza na Bałtyku.
Na dzisiejszym Stałym Komitecie Rady Ministrów przyjęliśmy uchwałę, która zabezpiecza budżet dla budowy infrastruktury dostępowej dla terminala gazowego FSRU. To jest ta inwestycja, która powstanie w Zatoce Gdańskiej. Zacumowany na stałe statek będzie odbierał, regazyfikował LNG…
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) February 27, 2025
Terminal FSRU zostanie
zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim
sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego
prowadzącego do Portu Gdańsk, w odległości ok. 3 km od brzegu morza.
Dodatkowo zostanie wybudowanych 250 km gazociągów lądowych na trasie od
Gdańska do Gustorzyna, którymi gaz LNG, odbierany w FSRU, będzie po
regazyfikacji przesyłany w głąb kraju.
Inwestycja jest
prowadzona przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Przypomnijmy,
że Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang.
Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk
dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do
uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk
(PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln
euro.
Jeszcze w grudniu ub. r., w ramach tej inwestycji,
Gaz-System otrzymał pozwolenie decyzję Wojewody Pomorskiej o pozwoleniu
na budowę tak wspomnianego terminala, infrastrukturę niezbędną do jego
obsługi oraz gazociągu podmorskiego, łączącego terminal z lądem.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej o przepustowości rocznej 6,1 mld m3 ma zagwarantować dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jako drugi w Polsce terminal LNG, zaraz po tym w Świnoujściu, odegra znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji krajowej gospodarki. Planowany termin uruchomienia Terminala FSRU to przełom 2027 i 2028 roku.
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Vattenfall po 25 latach zamyka przybrzeżną farmę wiatrową Irene Vorrink w Holandii
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki