Sejm jednogłośnie uchwalił w piątek rządową ustawę o ratyfikacji Traktatu o wzajemnych stosunkach i współpracy w Azji Południowo-Wschodniej. Ma on stanowić podstawę dla współpracy Polski z państwami regionu.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 424 posłów, nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu.
Traktat ma charakter polityczny, w konsekwencji do jego realizacji nie jest konieczne przyjęcie jakichkolwiek środków prawnych; ma stanowić podstawę prawną dla współpracy politycznej Polski z państwami regionu, która będzie oparta na zasadach prawa międzynarodowego - w tym pokojowym rozwiązywaniu sporów i zakazie użycia siły.
Z uzasadnienia projektu wynika, że akcesja nie wywoła bezpośrednich skutków społecznych, gospodarczych i finansowych. Traktat zobowiązuje strony do nieuczestniczenia w działaniach, które stanowią zagrożenie dla politycznej i gospodarczej stabilności, suwerenności lub integralności terytorialnej którejś ze stron.
W uzasadnieniu wskazano również, że akcesja do Traktatu wzmocni pozycję Polski wobec kluczowych partnerów w regionie ASEAN, a także ułatwi rozwój współpracy gospodarczej, naukowo-badawczej, kulturalnej i turystycznej.
Traktat zawarty 24 lutego 1976 r. przez Indonezję, Malezję, Filipiny, Singapur oraz Tajlandię, ma na celu wspieranie pokoju, stabilności i współpracy w regionie. W tym celu wzywa on do rozwiązywania konfliktów drogą pokojową, zachowania pokoju, zapobiegania konfliktom oraz wzmocnienia bezpieczeństwa w Azji Południowo-Wschodniej. Obecnie Wysokie Umawiające się Strony to - oprócz państw należących do Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) - także m.in. Chiny, Indie, Nowa Zelandia, UE, czy USA. (PAP)
pab/ andr/ mrr/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych