• <

Sasin: mam nadzieję, że KE zezwoli na fuzję Orlenu i Lotosu

Strona główna Prawo, polityka Sasin: mam nadzieję, że KE zezwoli na fuzję Orlenu i Lotosu
Sasin: mam nadzieję, że KE zezwoli na fuzję Orlenu i Lotosu - GospodarkaMorska.pl
fot. mat. prasowe

ew

10.07.2020 Źródło: PAP

Mam nadzieję, że Komisje Europejska zezwoli na fuzję Lotosu i Orlenu, bo ta fuzja ma sens - powiedział w piątek PAP minister aktywów państwowych, wicepremier Jacek Sasin. Jak dodał, decyzji Komisji spodziewa się w lipcu.

„Czekamy na zgodę ze strony Komisji Europejskiej. Jest określony przez samą Komisje maksymalny termin wypowiedzenia się w tej sprawie, to jest 22 lipca. Mniemam, że w lipcu ten werdykt Komisji Europejskiej poznamy” – powiedział Jacek Sasin PAP w piątek w Chełmie (Lubelskie).

Jak mówił, ma nadzieję, że będzie to werdykt zezwalający na fuzję. "Ta fuzja ma sens. Budowanie dużego podmiotu gospodarczego, silnej polskiej marki to jest coś, co służy naszemu narodowemu gospodarczemu interesowi” – podkreślił wicepremier.

Pod koniec maja br. KE informowała, że wydłużyła czas na podjęcie przez siebie decyzji w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem do 22 lipca.

Proces przejęcia Lotosu został zainicjowany w lutym 2018 r. PKN Orlen złożył w KE formalny wniosek o zgodę na koncentrację w lipcu 2019 r. Miesiąc później podpisane zostało porozumienie pomiędzy koncernem a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Polski Koncern Naftowy Orlen w piątek zdementował doniesienia Gazety Wyborczej jakoby warunkiem przejęcia Grupy Lotos miała być m.in. konieczność sprzedaży 376 stacji paliwowych Lotosu oraz 14 umów na ich budowę przy autostradach.

"Tekst opublikowany w GW dot. fuzji z @GrupaLOTOS zawiera nieprawdę i manipulacje. Podejmiemy wyłącznie takie działania, które długofalowo wzmocnią Skarb Państwa i gospodarkę. Nasza polityka jest inna i nie zamierzamy jak D. Tusk sprzedawać Lotosu Rosjanom” - napisał w piątek na Twitterze prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Gazeta Wyborcza, powołując się na nieoficjalne informacje, poinformowała też, że sprzedane mają zostać także spółki Lotos Paliwa, Lotos Biopaliwa, Orlen Koltrans, Lotos Terminale i Lotos Infrastruktura. Według dziennika, sprzedaż części aktywów Lotosu będzie konieczna, by uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na fuzję z gdańską grupą paliwową.

W piątkowym oświadczeniu płockiego koncernu napisano, że na obecnym etapie nie informuje on o szczegółach prowadzonych rozmów z Komisją Europejską. "Nie komentujemy również pojawiających się w przestrzeni publicznej nieprawdziwych informacji i spekulacji dotyczących warunków. Jednocześnie wskazujemy, że jakiekolwiek informacje dotyczące postępowania przed Komisją Europejską, które nie zostały podane w sposób oficjalny do wiadomości publicznej mogą stanowić informacje wpływające na notowania nie tylko PKN Orlen, ale również Grupy Lotos może skutkować konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa” - napisano w oświadczeniu.

Podkreślono, że projekt musi być opłacalny biznesowo dla wszystkich stron transakcji a także musi uwzględniać bezpieczeństwo energetyczne Polski, a Komisja wydając decyzje, „zawsze ma na uwadze interesy konsumentów i zachowanie konkurencyjności na rynku”.

Jak wyjaśnił Orlen, przejęcie kapitałowe Grupy Lotos przez PKN Orlen jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej obu firm, budowania ich wartości dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa paliwowo - energetycznego Polski, ale i tej części Europy, a także interesu klientów indywidualnych i lokalnych społeczności.

W oświadczeniu przypomniano, że konsolidacje firm paliwowych w innych europejskich krajach już dawno nastąpiły. Przykładem jest węgierski MOL, norweski Statoil i powstały z niego Equinor, hiszpański Repsol, portugalski Galp Energia, włoskie Eni, austriackie OMV czy francuski TOTAL. Na wszystkich wspomnianych rynkach połączenie największych firm nie tylko nie zaburzyło konkurencji na rynku, lecz dało impuls do wprowadzenia korzystnych zmian.

“Proces konsolidacji spółek również w Polsce w żaden sposób nie zaburzy konkurencji zarówno w obszarze paliw, jak i logistyki, co gwarantuje unijne prawo antymonopolowe” - podkreślono.

Źródło:
PAP
legal_marine_390x100_gif_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.