Po dwóch z kolei tygodniowych spadkach notowań, ceny ropy naftowej wciąż są pod kreską. Optymizm co do ożywienia popytu na surowiec słabnie, a podaż na rynku rośnie - Libia poinformowała w poniedziałek o postępach w rozmowach ws. wznowienia eksportu.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na VIII, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 39,4 USD, po zniżce o ok. 0,8 proc.
Ropa Brent w dostawach na VIII na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 41,5 USD za baryłkę, niżej o 0,6 proc.
Optymizm co do ożywienia popytu na surowiec mocno słabnie. Wycenom nie pomagają też rekordowo wysokie stany zapasów w USA i niskie marże rafineryjne.
W poniedziałek Libijska Krajowa Spółka Naftowa (NOC) poinformowała o postępach w rozmowach z sąsiednimi krajami w sprawie wznowienia eksportu. W styczniu eksport ropy został zatrzymany ze względu na wojnę domową.
Rynek martwią też doniesienia z Chin. Jak wynika z nieoficjalnych ustaleń agencji Bloomberg, tamtejsi główni gracze petrochemiczni - China Petroleum & Chemical Corp., PetroChina, Cnooc i Sinochem Group - prowadzą rozmowy ws. wspólnych zakupów ropy naftowej, by zwiększyć wspólną siłę przetargową.
Z drugiej strony rośnie liczba ofiar koronawirusa. W Teksasie - centrum amerykańskiego przemysłu naftowego - wstrzymano rozmrażanie tamtejszej gospodarki z powodu wzrostów infekcji koronawirusowych i ponownie wprowadzono epidemiczne restrykcje.
"Trudno zawyrokować, że popyt na surowiec idzie teraz w jednym kierunku. Wciąż istnieje wiele rodzajów ryzyka w obie strony" - ocenia Vivek Dhar, analityk ds. surowców i energii w Commonwealth Bank of Australia.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych