• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

"Przywrócić polską banderę". Książka kapitana Tadeusza Hatalskiego już dostępna

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu "Przywrócić polską banderę". Książka kapitana Tadeusza Hatalskiego już dostępna

Partnerzy portalu

"Przywrócić polską banderę". Książka kapitana Tadeusza Hatalskiego już dostępna - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

– Nie mając polskiej bandery, tracimy ekonomicznie. Jeśli państwo ma być traktowane poważnie, musi mieć flotę pod swoją banderą – przekonuje kapitan Tadeusz Hatalski, autor właśnie wydanej książki "Przywrócić polską banderę".

Książka "Przywrócić polską banderę. O pożytkach z żeglownej rzeki, morskich portów i floty pod narodową banderą" została wydana przez gdańską Fundację Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej. Pozycja liczy 29 rozdziałów i 198 stron. Na czym zależało jej autorowi?

– Chciałem zwrócić uwagę opinii społecznej, polityków i całego środowiska na fakt wielkiego znaczenia posiadania polskiej bandery – mówi Tadeusz Hatalski, inżynier, kapitan żeglugi wielkiej. – Jeśli państwo ma być traktowane na forum międzynarodowym poważnie, musi mieć flotę pod swoją banderą, a państwo polskie własnej floty handlowej nie ma. 

Za przykłady podaje m.in. Niemcy, które posiadają ok. 3 tys. statków. – Wkład żeglugi handlowej w tworzenie PKB wynosi w granicach 30 miliardów euro – szacuje kapitan. – Natomiast u nas takich statków jest zaledwie kilkadziesiąt. 

Brak polskiej bandery. Strata od 7 do 9 mld zł rocznie

Publikacja kapitana Hatalskiego spotkała się z uznaniem środowiska branżowego. Między innymi prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, w komentarzu do książki zwraca uwagę, że brak floty pod polską banderą to od 7 do 9 miliardów złotych rocznie, które nie wpływają do sektora finansów publicznego naszego kraju z tytułu opłat od całego sektora gospodarki morskiej. 

"Gdybyśmy byli w stanie uzyskać z tego tylko 5 miliardów złotych, to przy konieczności zainwestowania w tym sektorze około 2 do 2,3 miliardów, pozostała różnica będzie stanowiła nadwyżkę netto w sektorze finansów publicznych" - pisze prof. Modzelewski. 

Inny komentarz zamieścił Irek Kuligowski, honorowy przewodniczący Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych:

"Przedstawione w książce postulaty Kapitana Hatalskiego są wyjątkowo słuszne. Jest takie stare powiedzenie "Ląd żywi a morze bogaci". Dlatego też polska bandera nie jest celem samym w sobie, ale środkiem prowadzącym do celu" - pisze Kuligowski. 

W jaki sposób przywrócić polską banderę?

– Bandera z jednej strony ma wymiar emocjonalny, narodowy i reprezentacyjny. Z drugiej - ekonomiczny. Nie mając polskiej bandery, tracimy. Państwo nie zarobi pieniędzy – tłumaczy Tadeusz Hatalski.

– Zmiany należy wprowadzić stopniowo, ale nie nakazami. Trzeba dostosować polskie przepisy do wymogów rynku żeglugowego, bowiem obecne są z poprzedniej epoki. Nie zmieniło się nic w kwestii ubezpieczeń społecznych polskich marynarzy – argumentuje autor. 

Książkę można kupić w księgarni Róża Wiatrów (ul. Starowiejska 35) w Gdyni, Gdańskiej Księgarni Naukowej Ossolineum (ul. Łagiewniki 56), a także w księgarni internetowej na portalu www.oficynamorska.pl.

O autorze

Tadeusz Hatalski, inżynier, kapitan żeglugi wielkiej, absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni w 1974 roku. Przez wiele lat kapitan handlowych statków morskich pod różnymi banderami, mi.in. angielską i irlandzką. Miał uprawnienia pilotowe na Tamizie w Wielkiej Brytanii oraz porcie Belfast w Irlandii Północnej. Ekspert Polskiej Izby Handlu Zagranicznego oraz Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. W latach 2015-2022 członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, w 2016 roku pełnił funkcję dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Jest członkiem Rady Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych oraz Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Bloger i publicysta. Współautor filmu dokumentalnego "Przywrócić polską banderę".

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.