Blokada ulicy Ku Morzu i tym samym dostępu do plaży oraz zabytków wywołała wielkie niezadowolenie mieszkańców Świnoujścia. W sobotę blokowali ulice prowadzące do miasta, aby zażądać zmiany decyzji władz oraz służb, motywujących to bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej.
Zamknięcie ulicy wiązało się z zabezpieczeniem okolic Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Na wniosek Straży Granicznej oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wojewoda Zachodniopomorski wprowadził od 13 kwietnia 2023 roku czasowy zakaz przebywania w odległości do 200 m wokół terminalu LNG w Świnoujściu. Wskazywano tu m.in. na zagrożenie związane z działalnością rosyjskich służb. Od dłuższego czasu pojawiały się pytania, czy w związku z sezonem letnim zostanie otwarta ulica Ku Morzu, zapewniająca dostęp do plaż oraz pozostałej infrastruktury turystycznej. Dotyczy to choćby Fortu Gerharda, jednego z fortów Twierdzy Świnoujście, który jest niedostępny do zwiedzania od strony lądu i wszelkie wycieczki muszą przybywać drogą wodną z użyciem promów.
W ostatnim momencie Komendant Morskiego Dywizjonu Straży Granicznej, kadm. Andrzej Prokopski, podpisał jednak zakaz wjazdu, co przelało czarę goryczy. Odbyło się to w momencie, gdy władze Świnoujścia miały uruchomić autobusy prowadzące w kierunku plaży na Warszowie, które będą mogły przejeżdżać przez strefę bezpieczeństwa. Jednak do tego nie dojdzie. W efekcie 29 czerwca rozpoczęły się pierwsze protesty, w których wzięło udział jak dotąd kilkadziesiąt osób.
Z protestującymi miała się spotkać prezydent Świnoujścia, Joanna Agatowska, która miała ich poinformować, że w tej sprawie spotka się z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką, sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Co istotne, na 9 lipca została zaplanowana nadzwyczajna sesja poświęcona planowanej budowie terminala kontenerowego. Przypomnijmy, że 24 maja prezydent Agatowska poinformowała, że inwestycja jest "do poprawki". W jej trakcie miało zostać naruszonych lub zignorowanych szereg przepisów.
Protest zabezpieczali policjanci. W tym czasie były przepuszczane pojedyncze samochody oraz służby ratunkowe. Jeśli nie dojdzie do odblokowania trasy albo wskazania satysfakcjonującej alternatywy, świnoujścianie zrzeszeni w ramach Grupy Morskiej na portalu Facebook zapowiadają kolejne protesty.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych