Wybuchy i rozszczelnienie Nord Stream definitywnie kończą projekt politycznego uzależniania Europy od Rosji – ocenił premier Mateusz Morawiecki w swoim cyklicznym podcaście.
Premier w niedzielę opublikował podcast "o Baltic Pipe, Nord Stream oraz... wyborach we Włoszech i potrzebnych zmianach w UE", w którym nawiązał m.in. do wydarzeń wokół Nord Stream, które zbiegły się z otwarciem gazociągu bałtyckiego Baltic Pipe.
"Mamy prawo sadzić, że najprawdopodobniej ten atak terrorystyczny na gazociąg Nord Stream I i Nord Stream II jest dziełem służb rosyjskich" - wskazał. Jak zaznaczył premier, o prawdziwych przyczynach jednak za wcześnie spekulować.
"Nie znam ostatecznych przyczyn wybuchu NS, ale na pewno znamy ich konsekwencję. Rosja wykorzysta to jako pretekst do eskalacji napięć w relacjach ze światem zachodnim" - ocenił.
Jak dodał, bardzo prawdopodobny jest scenariusz, że cała ta akcja to rosyjska prowokacja. "W mediach pojawiły się hasła o nowej zimnej wojnie. Zupełnie mnie to nie dziwi, dziwi mnie jednak to, że dopiero teraz o tym się mówi w tak poważnym tonie" - zaznaczył.
Według Morawieckiego, są one dowodem myślenia na Zachodzie, że stosunki z Putinem da się jakoś poukładać, że dopóki na dnie Bałtyku jest połączenie gazowe, które daje perspektywę na robienia interesów, jest jeszcze cień szansy na powrót do "business as usual".
"Niektórym nie wystarczy świadomość, że to niemożliwe, niektórym nie wystarczą zbrodnie na Ukrainie. Może odwyk od rosyjskiego gazu w końcu poskutkuje" - powiedział.
Szef rządu nawiązał w nagraniu również do twitterowego wpisu Radosława Sikorskiego (o Nord Stream - PAP), który został wykorzystywany na forum ONZ przez rosyjską propagandę. Według premiera, to bardzo szkodliwy tweet i domaga się od władz Platformy Obywatelskiej "natychmiastowego odcięcia się" od wpisu czołowego przedstawiciela tej partii i byłego ministra spraw zagranicznych.
Fot. Depositphotos.pl
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych