pc
„Warszawa ubiegła Budapeszt” – pisze w środę węgierski lewicowy dziennik „Nepszava” o wtorkowym spotkaniu prezydentów Polski i USA, Andrzeja Dudy i Donalda Trumpa, w Waszyngtonie.
Gazeta zwraca uwagę, że „dwóch najsilniejszych przywódców politycznych świata” spotkało się we wtorek z dwoma „opornymi” przywódcami państw UE: premier Węgier Viktor Orban rozmawiał w Moskwie z prezydentem Rosji Władimirem Putinem, a prezydent Duda z prezydentem Trumpem.
„Czemu zawdzięcza Duda to zaproszenie, o które tak zabiegał bez skutku Viktor Orban?” – zadaje pytanie „Nepszava”.
I odpowiada, że „Polska z uwagi na swoje geostrategiczne położenie jest wyjątkowo ważna dla Waszyngtonu”, tu powstaje nowa amerykańska tarcza antyrakietowa, Warszawa kupuje amerykański sprzęt wojskowy i jako pierwsza spośród państw unijnych podpisała długoterminowe porozumienie na dostawy amerykańskiego gazu skroplonego.
Według dziennika mimo świetnych stosunków amerykańsko-polskich i strategicznego partnerstwa między dwoma krajami zaproszenie Dudy do stolicy USA nie było czymś standardowym, gdyż „w ostatnim czasie między Waszyngtonem i Warszawą kilkakrotnie dochodziło do otwartej wymiany zdań w kwestiach polityki pamięci, a ostatnio ustawy o Holokauście”.
„Po takim sporze za wcześniejszych prezydentów amerykańskich raczej nie mogłoby dojść do wczorajszej wizyty, ale wygląda na to, że za prezydentury Trumpa to się zmienia. Trump za najważniejszą uważa współpracę wojskową i handlową, prawa człowieka i kwestie praworządności wyraźnie go nie interesują” – czytamy.
Gazeta przypomina słowa Trumpa z wizyty w Warszawie w lipcu 2017 roku, że oba kraje nie były nigdy wcześniej tak blisko. „To zapewne prawda, gdyż na szczytach kierownictwa w Warszawie i w Waszyngtonie królują +nieliberalne+ idee” – ocenia "Nepszava", przypominając o wszczętej wobec Polski procedurze z art. 7 traktatu UE.
Prorządowe dzienniki węgierskie nie wspominają w środę o wizycie Dudy w USA, koncentrując się w wiadomościach ze świata na wizycie Orbana w Moskwie.
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego