pc
Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew złoży w wtorek oficjalną wizytę w Polsce. Główne tematy rozmów z prezydentem Andrzejem Dudą, to współpraca polityczna i gospodarcza, m.in. w zakresie transportu i energetyki oraz stabilizacja w regionie Kaukazu.
We wtorek planowane są rozmowy prezydentów w "cztery oczy", a później rozmowy plenarne. Po południu prezydenci wezmą udział w forum biznesowym. Prezydent Alijew spotka się też z marszałkiem Senatu Stanisławem Karczewskim.
Szef gabinetu prezydenta Krzysztof Szczerski powiedział PAP, że jest to pierwsza wizyta prezydenta Azerbejdżanu w Polsce od 2008 roku. "Traktujemy tę wizytę, jako powrót do aktywnej polityki Polski w regionie Kaukazu Południowego. Nie tak dawno prezydent Duda złożył wizytę w Gruzji; Azerbejdżan, to drugie państwo Kaukazu, z którym spotykamy się na poziomie głów państw, po to, żeby powrócić do tradycyjnego obszaru polskiej polityki zagranicznej" - zaznaczył.
"Po pierwsze, cel wizyty jest polityczny, dotyczy dialogu między Polską a Azerbejdżanem i intensyfikacji tego dialogu" - mówił prezydencki minister.
Szczerski poinformował, że prezydenci podpiszą wspólną deklarację "na temat mapy drogowej, w kierunku strategicznego partnerstwa, współpracy politycznej i gospodarczej pomiędzy Polską i Azerbejdżanem".
Drugim ważnym elementem wizyty prezydenta Azerbejdżanu w Polsce jest współpraca gospodarcza. "Kilka dni temu, w kontekście tej wizyty, została podpisana bardzo ważna umowa, pomiędzy kolejami państwowymi: Polski, Ukrainy, Gruzji i Azerbejdżanu o utworzeniu wspólnego szerokotorowego korytarza transportowego od Morza Kaspijskiego, aż do Sławkowa w Polsce" - przypomniał Szczerski.
Podkreślił, że prezydent Duda chce, aby ważną częścią rozmów z prezydentem Azerbejdżanu, były kwestie transportu. "Dla nas ważne jest, że powstaje korytarz transportowy od Azerbejdżanu do Polski" - dodał.
Prezydencki minister poinformował, że podczas wizyty zostaną podpisane także umowy dwustronne, m.in. o współpracy w dziedzinie: obronności, energetyki oraz transportu i infrastruktury transportowej.
Prezydenci Polski i Azerbejdżanu wezmą też udział w forum gospodarczym; do Polski przyjedzie ok. 50 przedsiębiorców z Azerbejdżanu. "Azerbejdżan obecnie, w dziedzinie gospodarki ma bardzo ambitny plan ekspansji gospodarczej, w Azerbejdżanie odbywa się wiele, ważnych wydarzeń promocyjnych, także w skali globalnej" - zaznaczył Szczerski. W tym kontekście dodał, że w Azerbejdżanie w ostatni weekend odbył się pierwszy wyścig Formuły 1.
"Azerbejdżan, tak jak Polska, szuka dobrych, nowych partnerstw gospodarczych na świecie" - dodał prezydencki minister. Podkreślił, że Azerbejdżan zawsze był dla nas ważnym partnerem w dziedzinie energetyki.
"To ważna wizyta, która wpisuje się w plan prezydenta Dudy, plan zarówno polityczny - jeśli chodzi o kontakty z tamtym regionem i plan gospodarczy - jeśli chodzi o dyplomację ekonomiczną, poszukiwanie dla Polski partnerów gospodarczych na świecie" - powiedział Szczerski. Jak ocenił, Polska staje się jednym z centralnych ośrodków na szlaku, między Wschodem i Zachodem, w zakresie transportu i dystrybucji dóbr.
Szczerski podkreślił, że Polska szuka partnerów, którzy będą współpracować w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego, ale także szuka "wspólnych interesów i biznesu". "Bardzo dużo będzie zależało także od kontaktów gospodarczych i jakości oferty, jaką dostaniemy, jeśli chodzi zwłaszcza o ropę, bo to jest ta dziedzina energetyki, w której Azerbejdżan jest dla nas potencjalnie bardzo atrakcyjnym partnerem" - mówił prezydencki minister.
Kolejny temat rozmów, to stabilizacja w regionie Kaukazu. Szczerski przypomniał, że Polska od 2018 roku będzie niestałym członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ. "Azerbejdżan jest istotnie włączony w problem ogólnej stabilizacji Kaukazu, ale także w zamrożone konflikty, które są na Kaukazie, tutaj oczywiście mówimy przede wszystkim o Górskim Karabachu" - zaznaczył.
"Polska zawsze stała na stanowisku terytorialnej integralności każdego państwa i także tę rolę będzie pełniła w Radzie Bezpieczeństwa ONZ" - powiedział prezydencki minister.
Konflikt zbrojny o Górski Karabach - ormiańską enklawę na terytorium Azerbejdżanu - wybuchł w 1988 roku, u schyłku ZSRR. Starcia przerodziły się w wojnę między już niepodległymi Armenią a Azerbejdżanem. Pochłonęła ona 30 tys. ofiar śmiertelnych. W 1994 roku podpisano zawieszenie broni. Nieuznawana przez świat, związana z Armenią enklawa, choć ogłosiła secesję, formalnie pozostaje częścią Azerbejdżanu.
Azerbejdżan, którego wydatki wojskowe przewyższają cały budżet Armenii, regularnie grozi, że siłą zajmie Górski Karabach. Jednak Moskwa, która jest sojuszniczką Armenii, ostrzega, że takie próby zostaną powstrzymane przez Rosję.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych