pc
Inicjatywa Trójmorza, obejmująca kraje bałtyckie, kraje Europy Środkowej i Południowej pozwoli tym państwom na wyzwolenie ich potencjału - mówił podczas czwartkowego wykładu w amerykańskiej Fundacji Heritage szef gabinetu prezydenta RP Krzysztof Szczerski.
Prezydencki minister w swoim wystąpieniu w konserwatywnej Fundacji Heritage, nazywanej często w Waszyngtonie "przedsionkiem administracji prezydenta Donalda Trumpa", wskazał, że inicjatywa Trójmorza, obejmująca 12 krajów, to szansa na rozbudowę infrastruktury na osi północ-południe w tej części Europy.
Szczerski powiedział, że inicjatywa ta pomoże w rozwoju infrastruktury w takich dziedzinach jak transport, energetyka, telekomunikacja; ma też pozwolić na ożywienie "działalności biznesowej, gospodarczej i inwestycji" - dodał.
Wyjaśnił też, że współpraca 12 państw w ramach tej koncepcji pozwoli na niezależność energetyczną od Rosji, i przypomniał, że "granica polsko-litewska jest ostatnią +bezpieczną granicą + na wschodzie i południu Europy".
Zapewnił, że nad projektem tym rozpięty jest "parasol polityczny", jaki gwarantują szefowie państw zaangażowanych w projekt Trójmorza.
Zdaniem ministra kolejnym argumentem przemawiającym za zacieśnieniem współpracy na linii północ-południe jest pogłębianie się podziału Wschód-Zachód.
Szczerski powiedział, że Polskę niepokoją objawy protekcjonizmu w zachodniej Europie polegające np. na próbie bronienia się przed tym, co Zachód nazywa "dumpingiem socjalnym".
Według ministra jest to niezgodne z ideą integracji europejskiej. "Nasz sygnał jest taki: chcemy zachować wspólny rynek Unii" - zaznaczył Szczerski.
Wyjaśnił podczas sesji pytań i odpowiedzi po wykładzie, że Polskę martwią też podziały w UE na dwie grupy: strefy Schengen i strefy euro. Podział ten przebiega przez kraje Europy Wschodniej.
Szczerski zastrzegł, że powodzenie tej inicjatywy zależy od wewnętrznej dynamiki w UE, a jednym z istotnych elementów tej dynamiki jest Brexit, w rezultacie którego Europa straci bardzo istotnego zwolennika gospodarki wolnorynkowej, jakim jest Wielka Brytania.
Prowadzący spotkanie z ministrem ekspert Fundacji Heritage Daniel Kochis przytoczył statystyki firmy Pricewaterhouse Coopers i waszyngtońskiego think tanku Rada Atlantycka: podczas gdy kraje dwunastki Trójmorza mają obszar i populację stanowiąca ponad 20 procent UE, ich wspólny PKB stanowi zaledwie 10 procent PKB Unii.
Wykład ministra był zatytułowany “Rozwijanie swobód i wolności gospodarczej poprzez Inicjatywę Trójmorza” (Advancing Liberty and Economic Freedom Through the Three Seas Initiative) i został przygotowany wspólnie z Fundacją Warsaw Institute, ośrodkiem analityczno-badawczym koncentrującym się zagadnieniach bezpieczeństwa zbiorowego i problematyce bezpieczeństwa gospodarczego Polski.
Inicjatywa Trójmorza była wcześniej jednym z głównych tematów rozmowy Szczerskiego z Wessem Mitchellem, asystentem sekretarza stanu ds. Europy i Euroazji w amerykańskim MSZ, który odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu amerykańskiej polityki wobec państw naszego regionu.
Minister zapowiedział, że o tej koncepcji będzie rozmawiał z doradcami wiceprezydenta Mike'a Pence'a i z ekspertami wydziału europejskiego w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych