pc
UE podpisała w piątek umowę z Albanią w sprawie współpracy z unijną agencją ochrony granic Frontex. Pozwoli ona tej agencji na interwencje m.in. w zwalczaniu nielegalnej migracji na terytorium Albanii, z zastrzeżeniem zgody tego bałkańskiego kraju.
Umowa została podpisana w imieniu UE przez Herberta Kickla, ministra spraw wewnętrznych Austrii (Wiedeń sprawuje obecnie unijną prezydencję), komisarza do spraw migracji i spraw wewnętrznych Dimitrisa Awramopulosa oraz - w imieniu Albanii - przez ministra spraw wewnętrznych Fatmira Xhafaja.
"Wyzwania związane z migracją i bezpieczeństwem nie kończą się na naszych granicach zewnętrznych. Nasze działania także nie powinny. Europa, która chroni, to Europa, która współpracuje z krajami partnerskimi w swoim sąsiedztwie i poza nim. Dzisiejsza umowa z Albanią – pierwsza tego rodzaju umowa z państwem trzecim – jest kamieniem milowym w zewnętrznej współpracy UE w obszarze zarządzania granicami. Mam nadzieję, że utoruje drogę dla szerszej współpracy z całym regionem Bałkanów Zachodnich" - powiedział w piątek Awramopulos.
Umowa ma pozwolić Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) na głębszą współpracę operacyjną między państwami członkowskimi UE a Albanią. Frontex będzie mógł m.in. podejmować interwencje na terytorium Albanii, z zastrzeżeniem zgody tego kraju.
Umowa ma być wsparciem dla walki z nielegalną migracją oraz przestępczością transgraniczną. W przypadku każdej operacji Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz Albania muszą uzgodnić jej plan.
Projekt umowy został przesłany do Parlamentu Europejskiego, którego zgoda będzie niezbędna do zatwierdzenia porozumienia.
Projekty podobnych umów zostały już parafowane z Macedonią (18 lipca) oraz z Serbią (20 września). Obecnie trwają negocjacje z Czarnogórą oraz z Bośnią i Hercegowiną.
Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej może prowadzić działania operacyjne i rozmieszczać zespoły w krajach poza terytorium UE pod warunkiem uprzedniego zawarcia tzw. umowy o statusie między Unią Europejską a danym państwem.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law